Full version: Gräsklipparen dör
javinder
Jag har en gräsklippare av märket McCulloch (eller något liknande). Den har en motor på 4.75Hp. Med andra ord en rätt så kraftig motor.
Problemet jag står för varje gång gräsmattas skall klippas är att om det är lite för högt gräs kan man bara köra några meter och sedan korkar det igen under gräsklippare och den dör.
Det börjar bli lite irriterande.
Jag vill liksom inte klippa 4ggr i rad för att få ner gräset till önskad höjd.

Är det någon annan som har samma problem och i så fall hur har ni löst det.

(vår gamla Klippo klarade det trots att den var närmare 20år, tills motorn skar)
Platinum
Vi har en gammal klippare som nog får stå ut med det mesta, så även högt gräs. Visst blir våran kinkig med om gräset är högt, över 15cm eller så...nu blir det bara så högt där det är nysått gräs. Jag lurar klipparen genom att vicka ner handtaget så klipparen går på två hjul så får den tugga höggräset uppifrån och inte framifrån som när man går och klipper normalt. Funkar varje gång, så testa om du förstår hur jag menar.
Aqvakul
Tyvärr är det väl så att vissa gräsklippare inte är avsedda för att klippa högt gräs, särskilt om det är blött. Om man inte kan eller vill klippa ofta så får man köpa en gräsklippare som klarar högt gräs. Begränsningen är sällan motorns styrka utan kåpans utformning. Tyvärr säljs en del billiga mindre genomtänkta konstruktioner. Klippo är lite dyrare men normalt väl värd sitt pris. Jag är säker på att de har en lämplig klippare.
ingrid fuxwall
Man kan också klippa i lite mindre strängar, fast jag missförstod kanske din fråga?
Azur
Kolla att inte luftfiltret satt igen. Då tappar motorn väldigt mycket kraft.
KURT
Se också till att allt annat är i bra skick, tex vassa knivar. Och klipp bara när det är riktigt torrt, soliga eftermiddagar.
Peztis
Sådär gör vår också när vi har främjat ängsblommorna!

Ibland funker det skapligt om jag kopplar ur drivningen av hjulen och släpar klipparen bakom mig, gärna lite nedtryckt i styret så att endast de två hjulen närmast mig är i backen.

Annars är det väl lie man får skaffa...
Peo-Eskimo
Klipparen kan även ha dåligt injusterad varvtalsreglering (det som gör att motorn ökar effekten då det blir trögt).

Ett symptom på detta är att maskinen går bra när man kör utan belastning - kommer man in i ett parti med kraftigt gräs går klipparen för trögt.

Generellt skall varvtalet inte gå att justera manuellt i någon större mån (genom att öka gasen), motorn är konstruerad för ett specifikt varvtal - vilket den själv skall försöka återgå till vid förändrad belastning.

En serviceverkstad kan hjälpa dig om du inte har en händig granne.

Azur tipsade även om luftfiltret. Mycket bra tips! Om luftfiltret är täckt av någon anledning brukar maskinen kunna starta, men kvävs då man vill ha ut mer effekt. Jag brukar prova att starta maskinen utan luftfilter för att kolla detta. Vet inte hur bra det är för motorn ... men ja ... oftast har jag gamla maskiner att ta hänsyn till smile.gif

Mvh

Peo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon