katrin
Som jag skrivit i tidigare tråd (Ek i häggmispelhäck): har en uppvuxen (ca 180cm, och 8-10 år gammal) häggmispelhäck som det finns två ganska stora "luckor" i (dvs helt utan häckplantor). En är ca 1,5 m, och den andra ca 5-6 m. Där var tyvärr häcken tvungen att grävas bort när vi byggde vårt hus för några år sedan. Nu ska jag sätta nya plantor i "luckorna", planen är förstås att de så småningom ska komma ikapp och vi ska ha en hel häck.

Jag planerar att köpa lite större plantor så att de snabbare kommer ifatt den som redan sitter där, ca 60-80 cm. Nu funderar jag på om jag det är bäst att köpa krukodlade eller barrotade plantor i den storleken?
pebblelake
krukade borde gå snabbare.
HelenJ
Krukad 50-80 borde vara allra bäst för dig. det kommer att ta ca 3-4 år innan de är uppe i samma höjd som de andra, och ytterligare ett par år innan de blivit helt täta.

Det finns också färdig häck, Splendor har t ex 150 hög som kostar 800:-/löpmetern. Där sätts plantorna med cc 40cm istället för normala 30 cm med små häckplantor.
(De säljer inte direkt till privatpersoner utan du måste beställa via en plantskola, och de lägger nog på lite på priset)
Aqvakul
Jag hade också valt krukade. Det är ju inte så många meter och dumt att snåla.
katrin
Ja, det blir nog krukodlad.

Skulle ni ha valt E-planta eller "vanlig"?
HelenJ
E-planta ge ju garantier för kvaliteten på ett annat sätt, så det hade jag nog gjort i det här fallet. Du vill ju vara säker på att det blir bra.
Betty
CITAT (katrin @ 07-05-2009, 22:37) *
Ja, det blir nog krukodlad.

Skulle ni ha valt E-planta eller "vanlig"?

Jag väljer alltid E-planta före "vanlig" om det finns eftersom varumärket ’E-planta’ är en kvalitetsmärkning av träd och buskar utvalda för svenskt klimat. info om 'E-planta'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon