Tosan
Nu börjar det ju bli dags att ösa på lite kodynga och annat mums till rosorna även här i norr. Nu är det ju så att min rabatt har sjunkit ihop, och rosorna har följt med, så det behöver verkligen fyllas på en hel del. Men hur mycket vågar man fylla upp? Vill ju inte ge dem rothalsröta heller. Några har sjunkit en 10-15 cm. Vågar man hälla på så mycket kodynga/jord eller är det bättre att försöka lyfta upp rosorna?
Kajsa
Tar man kogödsel på påse är det bara och ösa på, men du kan också köpa rosjord eller annan bättre jord och blanda med.
strandskatan
Å nej! Inte en sjukdom till! Räcker det inte med svartfläcksjuka, mjöldagg, barkfläcksjuka, rosrost, bladlöss, rosenbladstekel... Tyvärr inget svar på din fråga alltså, jag visste inte ens att detta fanns!
Kajsa
Rothalsröta, tror jag inte jag haft ? Blir det inte det av för blöta jordar, låga rabatter, tunga jordar. Har sandigt här så det tycks jag slippa.
Stiffe
Rothalsröta? La, la, la! Håller med dig Strandskatan.

Hur som helst så har jag fläskat på med åtminstone 10 cm fylle i flera hopsjunkna rabatter här i år. Dock lägger jag antingen rent grus, el en 50/50 blandning grus/plantjord precis runt stammarna/busken. Ibland blir det också täckbark. Allt just för att inte riskera för sumpigt runt stammarna, även om jag har upphöjda rabatter. Sen är tom jag tveksam till om man bör lägga på så tjocka lager på ett bräde. Tror att det är bättre att fördela över 2 el 3 år.

/S
Ezereht
Fast man planterar ju gärna rosorna djupt här i norr för att skydda dem. Det mår dåm väl inte dåligt av? Jag skulle mer tro det är om man har en väldigt blöt rabatt, att det ruttnar helt enkelt ... min gissning. Men i en upphöjd rabatt i hyfsat läge borde ju risken vara minimal.
Tosan
Tack!

Ja, det verkar ju iaf inte vara nån som gjort bort sig på det så då öser jag på smile.gif Kan ju fylla på hälften nu och resten sen i sommar där det är som värst.

Som sagt så begraver man ju rosorna här uppe för att öka överlevnadschanserna, tänkte mest på rådet att plantera rotäkta rosor i samma höjd som de stått... Fast det borde ju inte vara nåt problem tycker man.
Stiffe
Eftersom okulerade rosor som planteras djupt sätter egna rötter, från den delen av ädelrosens stammar/grenar som ligger under jord, så borde rimligtvis rotäkta göra sammaledes.

Skönt att höra Ezereht, att fler tänker i liknande banor som jag ang det otäcka fenomenet rothalsröta.

/S
Tosan
CITAT (Stiffe @ 09-05-2009, 22:05) *
Eftersom okulerade rosor som planteras djupt sätter egna rötter, från den delen av ädelrosens stammar/grenar som ligger under jord, så borde rimligtvis rotäkta göra sammaledes.

Skönt att höra Ezereht, att fler tänker i liknande banor som jag ang det otäcka fenomenet rothalsröta.

/S

ja man tycker ju det. Och sticklingar är ju bara grenar som trycks ner i jorden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon