pebblelake
Jag har ett par Albizia julibrissin som är ca 10 cm höga som tappar alla äldre blad, endast bladnerven är kvar.
Den i fönstret så den får sol ca 5 tim,den är planterad i lätt jord (plantjord och perlit).
Jag har testat att ta ut den för avhärdning varma dagar.
skadorna verkar komma när solen legat på fönstret.Den har aldrig varit torr.
Står den för ljust? blir det för varmt? skall jag sätta en plastpåse över den för fuktigare klimat?
Jag hade för mig att den skulle gilla sol?
Den fortsätter att växa och skjuta nya blad men jag misstänker att den skulle växa bättre om alla blad fans kvar.
Hur skall den stå för att trivas? vilken jord passar den lilla plantan?
jegi
Albizia julibrissin är lövfällande även om det tydligen finns sorter som behåller bladen också.
Stalltipset är väl att din är lövfällande.
Problemet med lövfällande växter inomhus brukar vara att det blir för lite årstidsvariation; det behövs en lite svalare vinterperiod.
pebblelake
CITAT (jegi @ 08-05-2009, 23:37) *
Albizia julibrissin är lövfällande även om det tydligen finns sorter som behåller bladen också.
Stalltipset är väl att din är lövfällande.
Problemet med lövfällande växter inomhus brukar vara att det blir för lite årstidsvariation; det behövs en lite svalare vinterperiod.

Fäller den löv fast den är på sin första växtsäsong g.gif ,den är nyss uppkommen ur jorden.Det måste vara någonting annat...
Anders zon 1
Det är inte så lätt att veta vad problemet är. Jag skulle gissa att plantorna inte gillar det torra och varma inomhusklimatet. Ett söderfönster kan bli extremt varmt och torrt och det kan bli för mycket av det goda till och med för en Albizia, i synnerhet för unga plantor. Prova att ställa dom i ett lite mindre soligt fönster, t ex öster- eller västerläge och flytta sedan ut dom så snart det blir lite varmare och risken för frost är över.

En annan möjlighet är att jorden du planterat dom i är alltför mager. Vanlig krukjord tycker jag funkar bra för Albizia. Det skulle också tvärt om kunna vara så att plantorna har det allför näringsrikt. I synnerhet små plantor kan vara känsliga för gödning. Ytterligare en möjligt att du vattnat för mycket. Jorden ska inte vara blöt hela tiden.

Som sagt är det inte lätt att avgöra vad som är fel, men mitt stalltips är ändå att det är det torra och varma inomhusklimatet i kombination med stark sol som är boven i dramat. Har du förresten kollat så att plantorna inte fått spinn eller någon annan ohyra?
pebblelake
CITAT (Anders zon 1 @ 11-05-2009, 00:16) *
Det är inte så lätt att veta vad problemet är. Jag skulle gissa att plantorna inte gillar det torra och varma inomhusklimatet. Ett söderfönster kan bli extremt varmt och torrt och det kan bli för mycket av det goda till och med för en Albizia, i synnerhet för unga plantor. Prova att ställa dom i ett lite mindre soligt fönster, t ex öster- eller västerläge och flytta sedan ut dom så snart det blir lite varmare och risken för frost är över.

En annan möjlighet är att jorden du planterat dom i är alltför mager. Vanlig krukjord tycker jag funkar bra för Albizia. Det skulle också tvärt om kunna vara så att plantorna har det allför näringsrikt. I synnerhet små plantor kan vara känsliga för gödning. Ytterligare en möjligt att du vattnat för mycket. Jorden ska inte vara blöt hela tiden.

Som sagt är det inte lätt att avgöra vad som är fel, men mitt stalltips är ändå att det är det torra och varma inomhusklimatet i kombination med stark sol som är boven i dramat. Har du förresten kollat så att plantorna inte fått spinn eller någon annan ohyra?

Tack för tippsen!
jag skall nog byta jord,den jag har är riktigt mager,sen tror jag att jag flyttar in den i rummet så solen inte blir så stark.Jag kan inte flytta ut den än, vi har fortfarande risk för frostnätter.Går det att övervintra den i frostfritt +4 grader i totalt mörker?.Det borde gå om den tappar bladen på hösten,eller?
Erland
Albizia är ju en ärtväxt och som de flesta sådana måste den ha kvävefixerande bakterier i jorden. Brist på sådana kan ju ge dålig växt eller att hela plantan dör vilket jag varit med om vid frösådd.
pebblelake
CITAT (Erland @ 16-05-2009, 15:51) *
Albizia är ju en ärtväxt och som de flesta sådana måste den ha kvävefixerande bakterier i jorden. Brist på sådana kan ju ge dålig växt eller att hela plantan dör vilket jag varit med om vid frösådd.

Intresant! tar jag bara lite vanlig jord och blandar i plantjorden då? eller hur fixar jag det?
Erland
Jag har harginstar (Cytisus scoparius) i min trädgård som är kvävefixerande. Jag brukar ta lite jord där de växer.
Säkrast är nog att ta upp en liten planta och kolla rötterna. Det ska visst finns små knölar där bakterierna finns.
Har du inga ärtväxter eller dylikt kanske det ändå finns sådana bakterier i trädgården, jag vet inte.
Innan jag läste om att de flesta ärtväxter kräver dessa bakterier hade jag förutom Albizia även sått Robinia, Laburnum och Lupiner. Samtliga dog bara några veckor efter sådd. Gleditsia där emot har jag lyckts bra med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon