|
Biddler
08-05-2009, 00:33
Enligt min mening, men jag har inga jättegröna fingrar, så är kirskålen bland det värsta i ogrässlag. De förökar sig både via mark och luft. Ibland försöker jag dra bort dem och rensa rötter och så men det finns bara mer och mer rötter ju längre ner man kommer. Kirskålen frodas i trädgården men maskrosorna gillar inte platsen, hos grannen är det tvärtom. Kan det bero på jorden?
I övrigt harjag lärt mig att kirskålen går alldeles utmärkt att äta, men man kan ju inte spara den därför.
Gossen Ruda
08-05-2009, 16:02
Roundup tar dom, ev får man spruta flera gånger.
Biddler
09-05-2009, 09:35
CITAT (Gossen Ruda @ 08-05-2009, 17:02)  Roundup tar dom, ev får man spruta flera gånger. Det låter ju enkelt. jag har provat det men tyckte mest gräset runt om tog mest skada så jag vågade inte fortsätta. jag kanske har fegat ur.
smuleborg
10-05-2009, 21:17
Det finns flera trådar om kirskålsbekämpning på forumet. Täckning ett par tre säsonger verkar vara en av flera metoder. Jag skulle använda dubbla täckdukar (och kanske några lager tidningar under), och täcka området och en meter utanför eller så också. Ovanpå kan man ju "provisoriskt" ösa på lite jord och odla ettåringar under tiden, eller dölja med t.ex. singel och ställa typ krukor på. Trädgård tar tid, lär jag mig hela tiden. Som sagt, det finns flera trådar om kirskålsbekämpning här på forumet, jag skulle läsa dem om jag vore du. Där kan du läsa svar från odlaiter som kan betydligt mycket mer än jag.
Ulf Eliasson
10-05-2009, 21:55
Förra året bestämde jag mig för att få bort kirskål på en relativt stor yta (utan andra växter). Jag körde med skyffeljärn nästan varje dag. I år är kirskålen nästan helt borta, bara en två-tre miniplantor som var lätta att få bort. Det hör väl till att förra sommarens torka hjälpte till.
Tidigare fick jag också bort kirskål ur en rabatt. Jag tömde rabatten helt och grävde ner till nästan metern och satt sedan och gick igenom varje jordkorn. Men fick bort kirskålen.... så det går, men svårt om man har andra växter i närheten som man inte kan ta bort.
smuleborg
10-05-2009, 22:07
CITAT (Ulf Eliasson @ 10-05-2009, 22:55)  Tidigare fick jag också bort kirskål ur en rabatt. Jag tömde rabatten helt och grävde ner till nästan metern och satt sedan och gick igenom varje jordkorn. Men fick bort kirskålen.... så det går, men svårt om man har andra växter i närheten som man inte kan ta bort. Vi har inte kirskål, men jag känner igen mig. Igenvuxna rabatter. Gräva bort (noga rensa rötterna) och jordslå de perenner som kan identifieras. Och sedan, gräva, gräva gräva. "Gå igenom varje jordkorn" som du skriver. Vi hade enklare ogräs, men en halvmeter ner grävde vi i de få befintliga rabatter som fanns när vi tog över denna torparträdgård. Det var och är (nya rabatter) ett evigt grävande.
På vår kolonilott finns det kirskål en stockbredd bort, hur vi lyckas hålla den ifrån oss är ett mirakel. Men, så fort jag ser ett blad grävs det, på tre år har det gått bra  . Med det vill jag ha sagt att inte ens kirskålen är helt omänskligt envis.
CITAT (Biddler @ 08-05-2009, 01:33)  Enligt min mening, men jag har inga jättegröna fingrar, så är kirskålen bland det värsta i ogrässlag. De förökar sig både via mark och luft. Ibland försöker jag dra bort dem och rensa rötter och så men det finns bara mer och mer rötter ju längre ner man kommer. Kirskålen frodas i trädgården men maskrosorna gillar inte platsen, hos grannen är det tvärtom. Kan det bero på jorden?
I övrigt harjag lärt mig att kirskålen går alldeles utmärkt att äta, men man kan ju inte spara den därför. Utmattning eller kvävning är det som gäller. Utmattning genom att du konsekvent rensar bort allt grönt du ser på kirskålen hela tiden. Till slut tröttnar den och ger upp. Det kan ta ganska lång tid (en eller två säsonger) och du får inte slarva så den ger sig iväg! Om man kan rensa bort den när den har max 3-4 blad hela tiden, kommer man snart att utarma roten på energi. Kvävning funkar om det inte växer nåt annat där just nu. En trave tidningar, sedan markduk på och därefter vänta, helst 2 år. Sen kan man förstås försöka gräva bort dem också, men det är lite osäkert (minsta lilla rotbit som blir kvar bildar ny planta!) och himla mycket jobb dessutom. Om du inte låte den gå i frö kommer den inte att spridas via luften. Edit: tillägg
Våren 2004 gjorde jag iordning uteplatsen vi hade i ett radhusområde. när vi flyttade in så var det bara kirskål på hela tomtplätten, inte ett enda grässtrå orkade ta sig upp emellan. Det var marktäckning som gällde, fick jag veta här inne (efter att jag grävt, grävt och åter grävt bort en massa rötter) Tomten täcktes av ett flera lager tjockt tidningstäcke, därefter täckduk för att slutligen få pallkragar på plats för att undvika Kirskålen. Förra våren flyttade jag alla blommorna till min nuvarande rabatt 14 mil norröver och mitt ex som inte tycker om blommor och planteringar såg nu sin chans att äntligen få en gräsmatta. Han plockade bort marktäckduken som legat där i drygt 4 år och idag tror jag att han ångrar det Dom 30 kvm tomt hade varit bättre att fylla på ny jord på och SÅ gräs......jag var dit igår och hela tomtplätten är ett enda stort kirskålsfält!!!! Det där med att kväva, mörklägga och allt vad som rekomenderas fungerar tydligen inte alltid.....jag håller på Gossen Rudas linje, ROUND UP!! Det är nog det enda effektiva, även om det lilla befintliga gräset kanske tar lite stryk, men då kan man ju lägga på ett tunnare jordlager och så nytt istället.
officinalis
12-05-2009, 12:14
Hur påverkar roundup mikrolivet i jorden och vad för följder får det på kommande odlingar?
Mikrolivet kan nog Gossen Ruda svara på bättre än mig, men kommande odlingar påverkas inte av att man använt Round up, det medlet tar bara på bladen, det går inte att bara bespruta stjälken eller rötterna i jorden, det måste vara bladen för att det ska gå ner i rötterna och förhoppningsvis dö för alltid.
sway307
15-05-2009, 06:35
Hur påverkar Roundup om man har växter i rabattan redan? Vi har en pion rabatt som är överöst med kirskål
Gossen Ruda
15-05-2009, 07:00
CITAT (sway307 @ 15-05-2009, 07:35)  Hur påverkar Roundup om man har växter i rabattan redan? Vi har en pion rabatt som är överöst med kirskål Växter som inte får Roundup på sig påverkas inte, medlet tas bara upp genom bladen. Skydda pionerna ordentligt. Jag hade en gång ett bestånd Tremastarblomma där det också växte en stor grästuva. Jag vek ut gräset vid sidan om och sprutade på det. Gräset dog men blomman påverkades inte trots att rötterna förmodligen var sammanvävda. Beträffande frågan om mikrolivet så påverkas det inte vad jag vet, förutom att bakterierna som klarar av att bryta ner glyfosat, pseudomonas, får ett näringstillskott.
officinalis
15-05-2009, 08:12
Lite intressant kuriosa om Monsanto som tillverkar Roundup: Företaget har skapat några av historiens giftigaste produkter ( PCB, Agent Orange) Tydligen också världsledande inom genmodifiering (troligen delvis för att tåla deras egna bekämpningsmedel) och håller på att ta patent på många av jordens grödor. Från http://svt.se/2.96343/1.1256013/monsantos_varldLäs mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Monsanto..och länkarna i texten. Och några kommentarer som vidare förklarar vilket företag Monsanto är: http://www.barometern.se/ledare/monsanto-h...bild(882350).gm
Gossen Ruda
15-05-2009, 08:45
Företaget är inte lika bra som Roundup. Nu finns det väl konkurrenter som tillverkar samma produkt, men det är konstigt nog dyrare. Rambo heter det väl. Patentet har gått ut så det är ok.
Aqvakul
15-05-2009, 08:56
Jag har tog ett beslut för ungefär femton år sen att inte använda kemiska bekämpningsmedel. Det känns som ett bra beslut. Även om det hävdas att Roundup är ofarligt, så är det inget man kan vara säker på. När jag var på plantskolan sist så köpte folk Stroller combi i parti och minut. Jag blir faktiskt lite rädd. I lumpen hade vi en knepig furir som hela tiden tjatade om att det skulle vara "kemiskt rent". Det är det sista jag vill ha...
officinalis
15-05-2009, 09:04
Det är väl inte konstigt att så enormt stort företag som Monsanto har möjligheter att erbjuda produkten till ett billigare pris. Det är mycket möjligt att Roundup är en produkt som går att använda och som inte förgiftar miljön mer än nödvändigt, men av principella skäl skulle jag hålla mig borta ifrån Monsanto.
Och hur är det med husdjur och Roundup? Ibland är längtan efter ett effektivt ogräsmedel stort men ängslan över mina små missar är större så jag rensar för hand eller struntar i ogräset. Katterna äter ju av det gröna och vad händer om de äter gräs med gift på? Värst är det i den gamla stengången där det växer allehanda ogräs och gräs och allt vad där är. Ett himla jobb att ligga med renskniv och skära. (Är det för min sambo). Pius
officinalis
15-05-2009, 11:20
CITAT (Pius @ 15-05-2009, 11:48)  Och hur är det med husdjur och Roundup? Ibland är längtan efter ett effektivt ogräsmedel stort men ängslan över mina små missar är större så jag rensar för hand eller struntar i ogräset. Katterna äter ju av det gröna och vad händer om de äter gräs med gift på? Värst är det i den gamla stengången där det växer allehanda ogräs och gräs och allt vad där är. Ett himla jobb att ligga med renskniv och skära. (Är det för min sambo). Pius Jag tror inte det är så jättefarligt, men kanske inte helt nyttigt. Det står mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Glyphosate#Other_speciesDär står det föressten att det visst kan påverka livet i jorden. Bland annat maskar och kvävefixerande bakterier. Ser dock ut som om man måste ha inloggning eller betala en slant för att se de studier som Wikipedia-artikeln hänvisar till. Sen får man ha ett kritiskt öga tror jag när man läser studier som talar till Monsatos fördel.
Gunilla T
15-05-2009, 11:58
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2009, 09:56)  Jag har tog ett beslut för ungefär femton år sen att inte använda kemiska bekämpningsmedel. Det känns som ett bra beslut. Även om det hävdas att Roundup är ofarligt, så är det inget man kan vara säker på. När jag var på plantskolan sist så köpte folk Stroller combi i parti och minut. Jag blir faktiskt lite rädd. I lumpen hade vi en knepig furir som hela tiden tjatade om att det skulle vara "kemiskt rent". Det är det sista jag vill ha... Jag har gjort som du och det känns rätt och riktigt för mig. Gift dödar, det är syftet med det hela - om man sedan vill tro att gift fungerar selektivt så får man väl göra det. Fler och fler kommuner har probem med glyfosat i grundvattnet och det betyder att det läcker gift. Round up är extremt farligt för vattenlevande organismer och jag tackar alltid nej till kaffe där jag vet att Round up används. Man kan inte lita på Monsanto reklamen, de har dömts flera ggr i domstol för att ha förskönat testresultaten.
Jag har också funderingar om det här med kirskål och Roundup/Rambo.
Nu är väl inte heller jag särskilt road av vare sig gifter eller Monsanto men det är så här: Förre ägaren av vår villa orkade inte tampas med kirskålen alls. Följdaktligen har vi fullt av kirskål i häcken, under varje buske, intill stammen på varje träd, under veranda och trädäck samt en meter in på gräsmattan från var och en av ovannämnda växtplatser. Ja, faktiskt precis överallt utom mitt ute i de öppna gräsytorna.
Det innebär att varken övertäcknings- eller uppgrävningsmetoden går att använda med mindre än att vi tar hit en grävmaskin och jämnar hela trädgården med marken inklusive häck och åttioåriga äppelträd. Det innebär också, på grund av den angripna ytans blotta storlek, att jag inte klarar av utmattningsmetoden. Gud ska veta att jag har försökt men jag hinner helt enkelt inte plocka tillräckligt ofta och mycket.
Därför, och eftersom det känns meningslöst att göra något alls åt trädgården (utom att klippa gräs och häck och beskära träden) förrän detta är löst (så mycket kirs är det!), blir jag alltmer böjd att ta till Roundup trots allt. Spruta verkar dock synnerligen besvärligt med tanke på hur invävd kirskålen är i all annan växtlighet. Hur skulle jag t ex kunna undvika att ta död på buskarna och häcken? Däremot sägs ju att man också kan pensla Roundup direkt på bladen på den växt man vill ha bort. 50/50 lösning med vatten, står det på flaskan. Men är det någon här som har testat just pensling med Roundup i allmänhet- kanske t o m på kirskål i synnerhet - och kan säga något om det? Jag antar att man inte måste pensla på vartenda blad, poängen är ju att det ska gå ned i roten och döda den. Men hur många blad i ett kirskålsbestånd, då, där väl vanligen de flesta plantorna hänger ihop via rötterna? Något blad här och där eller ett blad per planta eller?? Och hur mycket ska man pensla på varje blad, räcker det att fukta det lite eller ska det vara flödigt (och hur undviker man då att droppa ner övrig växtlighet) eller något däremellan?
Tacksam om någon har råd och erfarenheter att dela med sig av.
GunnellF
21-07-2009, 17:09
CITAT (Ingo @ 21-07-2009, 18:00)  Jag har också funderingar om det här med kirskål och Roundup/Rambo.
Nu är väl inte heller jag särskilt road av vare sig gifter eller Monsanto men det är så här: Förre ägaren av vår villa orkade inte tampas med kirskålen alls. Följdaktligen har vi fullt av kirskål i häcken, under varje buske, intill stammen på varje träd, under veranda och trädäck samt en meter in på gräsmattan från var och en av ovannämnda växtplatser. Ja, faktiskt precis överallt utom mitt ute i de öppna gräsytorna.
Det innebär att varken övertäcknings- eller uppgrävningsmetoden går att använda med mindre än att vi tar hit en grävmaskin och jämnar hela trädgården med marken inklusive häck och åttioåriga äppelträd. Det innebär också, på grund av den angripna ytans blotta storlek, att jag inte klarar av utmattningsmetoden. Gud ska veta att jag har försökt men jag hinner helt enkelt inte plocka tillräckligt ofta och mycket.
Därför, och eftersom det känns meningslöst att göra något alls åt trädgården (utom att klippa gräs och häck och beskära träden) förrän detta är löst (så mycket kirs är det!), blir jag alltmer böjd att ta till Roundup trots allt. Spruta verkar dock synnerligen besvärligt med tanke på hur invävd kirskålen är i all annan växtlighet. Hur skulle jag t ex kunna undvika att ta död på buskarna och häcken? Däremot sägs ju att man också kan pensla Roundup direkt på bladen på den växt man vill ha bort. 50/50 lösning med vatten, står det på flaskan. Men är det någon här som har testat just pensling med Roundup i allmänhet- kanske t o m på kirskål i synnerhet - och kan säga något om det? Jag antar att man inte måste pensla på vartenda blad, poängen är ju att det ska gå ned i roten och döda den. Men hur många blad i ett kirskålsbestånd, då, där väl vanligen de flesta plantorna hänger ihop via rötterna? Något blad här och där eller ett blad per planta eller?? Och hur mycket ska man pensla på varje blad, räcker det att fukta det lite eller ska det vara flödigt (och hur undviker man då att droppa ner övrig växtlighet) eller något däremellan?
Tacksam om någon har råd och erfarenheter att dela med sig av. Pensla går bra även om det är ett tålamodsprövande jobb, men om kirskålen är inväxt i allt möjligt annat är det enda alternativet. Du ska pensla på medlet så att det täcker ordentligt på bladet. Hur noga du måste vara är svårt att säja men generellt kan jag ju säja att ju mer noggrann du är dessto bättre effekt har RoundUp. Jag har själv enbart sprutat växter med RoundUp och då sprutar jag flödigt. Du kan väl testa på ett område och se vad som händer? Tänk på att ALLT som får RoundUp på sig dör! Använd inte i gassande sol och inte om det är regn på gång, då blir det sämre effekt.
Okej, tack för svaret! Det låter som att det måste penslas rätt ordentligt, så förmodligen blir även det här sättet rejält tidsödande om jag ska befria hela trädgården. Men jag får göra som du säger och börja och prova på ett ställe! Gärna ett där det inte finns något annat som jag är rädd om i närheten, tills jag har fått bättre koll på proceduren, med tanke på dropp och så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|