Full version: Liljebagge
Laura
Nu har jag lärt mig att dessa små destruktiva saker finns. Tyvärr är det lite för sent, då de har ätit upp en hel del redan. Hur blir jag av med dem??
sad.gif
Gunilla T
Liljebaggejakt varje morgon och kväll, gärna en gång till...plocka, plocka plocka...speciellt viktigt på våren innan de hinner sätta sina larver under liljornas blad. Det hjälper faktiskt om man är riktigt flitig på våren.
Gossen Ruda
Anternativt också använda Baythion myrmedel. Strös på marken vid liljornas stam. Liljebaggarna övernattar ofta där och dör då. Gör det dock inte på blommande liljor, jag kan/vill exempelvis inte behandla mina Kungsängsliljor på ett tag. Vet inte om det påverkar blombesökande insekter men det är dumt att chansa.
amaira
Jagar du liljebaggarna live (utan gifter), så ta även bort äggen! Du finner dem på undersidan av liljebladen, är de nylagda är de röda, sedan mörknar det. Ganska stora, några stycken i rad eller "halvklump". Lätta att se och finna.
Laura
Tack alla för bra hjälp! Jag hittade 4 stycken men har inte letad efter ägg ännu. Det skall jag göra imorgon!
Hittade dessutom några mödarsniglar också...
sad.gif
Maggan H
På min ena känguruäpple i min såbod hittade jag idag en liten bagge ca 1-2 mm lång, brunaktig och den hade ätit massor med knappnålshuvudstora hål överallt på bladen. När jag skulle ta den hoppade den iväg flera dm, är detta en liljebagge?? fear.gif
Piccante
CITAT (Maggan H @ 08-05-2009, 20:55) *
På min ena känguruäpple i min såbod hittade jag idag en liten bagge ca 1-2 mm lång, brunaktig och den hade ätit massor med knappnålshuvudstora hål överallt på bladen. När jag skulle ta den hoppade den iväg flera dm, är detta en liljebagge?? fear.gif

nej det är det inte. Varken storlek, färg eller beteende (hoppande) stämmer.
Red Top
Amaira hade ett väldigt bra inlägg om liljebaggen på naturforum häromdagen. Lägger in en kopia. smile.gif
CITAT (amaira @ 03-05-2009, 07:56) *
Nej. tongue.gif
Fortfarande nej. Vuxna skalbaggar är färdigväxta. All tillväxt och förändring sker i larv och puppstadium.

Skinnbaggarna till exempel (som bärfisarna), de ser däremot olika ut i olika stadier, liksom gräshoppor, och en del annat. Så du är inte helt fel ute.

Det är en aspglansbagge du visar bild på. Det är totalt fullständigt harmlös i din trädgård. Den lever på asp, dvs på aspens blad, både den vuxna och larven.

Visst har de vissa likheter. Båda är röda och båda har svarta ben och svart huvud. Men sedan är det slut med likheterna. biggrin.gif

Aspglansbaggen har även svart halssköld som dessutom är kort och "rund" och nästan sitter ihop med kroppen.Det ger ett mer kompakt intryck.

Liljebaggen har röd, konkav (smalare på mitten), avlång halssköld, hela baggen är dessutom mer avlång. Och även om båda glänser, så ser liljebaggen ut som "lack" och den har också kroppen täckt av små gropar. Aspglansbaggen är helt slät.

Sedan finns det en till joker med i leken yes.gif och det är kardinalbaggen. Den däremot är mer lik liljebaggen! Men kardinalbaggen har konvex (rund) halssköld, medan liljebaggen har konkav (smalare på mitten).

Maggan H
CITAT (Markus_H @ 08-05-2009, 21:03) *
nej det är det inte. Varken storlek, färg eller beteende (hoppande) stämmer.

Det var skönt, men undras vad det var? (För den lever inte kan jag säga! devil.gif )
Cathis
Plockade 10 st på lunchen idag plus en massa ägg ranting.gif dessa vidriga små kryp angry.gif
amaira
Tack Red Top smile.gif

De små ätande och hoppande låter som det kunde vara små jordloppor.
Daniel83
CITAT (Cathis @ 08-05-2009, 22:58) *
Plockade 10 st på lunchen idag plus en massa ägg ranting.gif dessa vidriga små kryp angry.gif

låter som en otrevlig lunch må jag säga, jag menar med så många kryp och ägg hur vet man att man plokat ut alla naughty.gif .
Kunde inte låta bli..
amaira
CITAT (Daniel83 @ 10-05-2009, 04:14) *
låter som en otrevlig lunch må jag säga, jag menar med så många kryp och ägg hur vet man att man plokat ut alla naughty.gif .
Kunde inte låta bli..

haha

Kryp och ägg och busfrön (Daniel83) i lunchen wink.gif

Flåt, kunde inte heller låta bli sleep.gif

Red Top
CITAT (amaira @ 10-05-2009, 09:26) *
haha

Kryp och ägg och busfrön (Daniel83) i lunchen wink.gif

Flåt, kunde inte heller låta bli sleep.gif

Låter som en näringsriktig lunch! giggle.gif
anne-li i olofstorp
Mycket proteiner, lite kolhydrater..... tummenupp.gif
smuleborg
Vore det inte för liljebaggen, skulle vi vilja ha ett hav av Kungsängsliljor. Nu har vi ett mycket begränsat antal, för bland det äckligaste jag vet är att plocka liljebaggsägg, denna sörja.
Fågelvägen
Jag plockar liljebaggar morgon, middag, kväll (inte bara lunch!) och trampar ihjäl dem. Jag tycker den illröda färgen är rätt oförsiktigt vald, men samtidigt måste jag också LITE beundra naturen, som gjort baggarna så listiga! Så fort jag snuddar vid kungsängsliljorna kastar baggarna ju sig ner med den svarta undersidan uppåt. Nästan omöjliga att få syn på mot den mörka mullen.
Nu försöker jag hålla båda händerna under, oftast hjälper det.
Skalbaggarna går väl för sig, men larverna med sitt gråslemmiga gegg - uäk sick.gif !
smuleborg
CITAT (Fågelvägen @ 10-05-2009, 22:17) *
Skalbaggarna går väl för sig, men larverna med sitt gråslemmiga gegg - uäk sick.gif !

Jaha, det är larver, inte ägg. Det äckligaste jag vet i trädgårn är att... sick.gif Det blir inget hav av Kungsängsliljor. Andra liljor kan vi helt vara utan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon