ingrids
08-05-2009, 12:46
Funderar på att spaljera ett träd mot förrådsväggen. En nackdel är då att väggen blir svårare att måla och hålla ren, även om det säkert går att lösa. Å andra sidan är förrådet oisolerat så jag funderar på om det kan vara vettigt att sätta en plåt på väggen för att ge lite värme. Fast det kanske har motsatt effekt på vintern. Klä fasden med sten känns väldigt udda, men med de här nya tunna betongfasaderna man kan klä murar med kanske är en lösning. Även om det formellt handlar om en södervägg funkar den knappast som en sådan eftersom den inte isolerar ett dugg och jag har trots allt zon V, vilket kan vara hårt för det päron eller plommonträd jag tänkt spaljera.
Någon som har ett råd att ge eller egen erfarenhet?
Trädet behöver ju inte sitta ända inpå fasaden. Man kan ju fästa spaljén vid fasaden med järn, så att den sitter upp till 1 m eller mera utanför fasaden, så kan man i alla fall hjälpligt komma åt att måla bakom.. Och plåt tror jag inte gör någon som helst nytta.
ingrids
10-05-2009, 21:08
Ok, då får jag fundera på en sort som garanterat funkar här i zon V, för något annat sätt att fjäska för trädet kommer jag just inte på (upphöjd bädd kommer den att få, men det är väl inget som direkt kan rädda en tidig blomning från frost).
Ezereht
08-09-2009, 12:22
Om du vill skydda den skulle jag minska vinden från sidorna. Bredvid mina rosor har jag planterat häckplantor för att ge lite silning av vind. Tyvärr felestimerade jag lite så de ger inte riktigt skydd för den riktning vinden kommer "hårdast" ifrån. Men man lär så länge man odlar
Planterade ett Tunaplommon förra sommaren. Det gav 3 små plommon i år

Hurrah!
ingrids
08-09-2009, 12:42
Sidoskydd ligger faktiskt i planen numer, mycket för att jag själv tänkt sitta och sola på den platsen och inte vill synas

Sedan en tid tillbaka lutar det iofs åt en vinstock där och ett spaljerat kometplommon lite mer friväxande. Fördelen med att ta tid på sig med sin trädgård är att man hinner planera den flera gånger om
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.