rosita
Vad är det som händer med gurkplantorna? De växer bra, har både blommor och gurkor, men bladen ser ut så här:

gurkblad 001.JPG

Jag har kollat med lupp som förstorar 10 gånger, men kan inte hitta minsta spinnkvalster eller annat. dunno.gif
Annetorp
Skulle vilja ha lite mer beskrivning även om man ser bladet är det svårt via ett foto.
Är det gulaktiga områden inom bladnerverna?

Mvh
Jonas
rosita
Man skulle kunna säga att de är marmorerade/fläckiga i grönt och gulgrönt.
rosita
Kan det bero på att de fått för mycket vatten efter omplantering för ett par veckor sedan?
Annetorp
Det är alltid svårt att sätta en diagnos på det här sättet, men med din beskrivning lutar det åt att vara en virussjukdom som heter grönmosaik. Blir bladen mindre och buckliga, ger inte någon stor skörd och att frukten blir angripen, bucklig och missbildad. Då har du fått diagnosen bekräftad.

Åtgärd: Efter avslutad odling får inte plantmaterial och jord placeras i kompost eller i närheten av växthuset och att man sanerar växthuset. Om man väljer att fortsätta med sin odling hela säsogen får man iaktta försiktighet med att inte sprida smittan till andra gurkplantor.

Hur du har fått smittan kan vara på 2 sätt:
1, Jorden
2, växtsaft från annan planta

Ytlig frösmitta kan förekomma.

Mvh
Jonas
Bassam

Tack för frågan

Det är ohyra som kan sprida virusen också. du ska välja sorterna Resistens virus och du ska inte plantera gurkor nästa år.

H:Bassam
rosita
Okej, tack för era svar!

Om det är mosaikvirus borde alltså även frukten bli missbildad? Det är den inte i nuläget, men jag kollar noga dagligen. Jag odlar i hinkar, så då sprider det sig kanske inte via jorden till andra plantor?

Och jag som tyckte att jag har så fina, välväxta plantor i år och inte alls som förra året med massor av bladlöss och spinn! -cry-.gif
Eva 33c
En annan teori skulle kunna vara en kombination av övervattning (som du själv funderade på) och låga temperaturer. Nu vet jag inte hur varmt du håller i växthuset. Men gurkor vill ju ogärna ha lägre temp än 12 grader någon tid på dygnet. Är det kallare stannar de i växten och står de då i en kruka som är väldigt väl vattnad så kommer jorden i den inte torka upp utan bli kall, och kanske syrefattig. Vilket skulle kunna göra att de inte mår så bra.
En fundering bara.
rosita
Tack för ditt svar Eva, och det stämmer bra det du säger. Jag håller minst 12 grader, så det kanske mest är syrefattig jord det handlar om...
Jag har just varit hos en trädgårdsmästare och visat bladet och han säger att det kan vara näringsbrist, eftersom jag inte har tillfört näring (de omskolades för 3 veckor sedan), övervattnat och att de översta bladen, alltså de nya, är ljusare . Så nu ska jag tillföra näring så får vi se om det hjälper. I så fall blir jag glad bravo.gif
rosita
Ville bara tala om att jag i dag har kasserat dessa 2 plantor, eftersom de blev mer och mer gulaktiga. I dag sökte jag åter igen igenom bladen med lupp som förstorar 10 ggr ochhittade då en och annan pytteliten spolformad maskliknande sak med 2 mörka fläckar på ryggen. De påminnde om spinn, så de åkte ut ur växthuset. Nu hoppas jag bara att det inte har spridit sig till fler plantor! -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon