Full version: Märgärtor
Odlarinna
Jag har köpt på mig enbart märgärtor har jag upptäckt. Nu har jag läst någonstans att de skall sås samma tid som bönor. Jag bor i Sthlms trakten och jorden är mylla. Kan jag chansa i morgon ?
Eva 33c
Märgärter och bönor behöver ha varm jord för att gro. Runt 10-12 grader brukar anges. Ta en termometer och kolla hur varmt det är i jorden på det djup du tänkter så. Många fröer kan invänta varmare tider men bönor och märgärter tillhör de fröer som lätt ruttnar om jorden är för kall för att de ska gro.
Åsa, mälardalen zon 2
Det bör gärna vara närmre +15C i jorden ifall man ska få riktigt bra groning. Bedadagen var förr ett riktmärke när man skulle så bönor, (runt mellansverige iallafall). +Som riktmärken finns ju även de gamla råden När du kan sitta med bar stjärt på jorden kan du så bönor alt. När det är så varmt att du kan springa naken kan du så bönor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon