|
Gossen Ruda
08-05-2009, 18:26
Har en skaplig digitalkamera i form av en Nikon D40 men ville ha möjlighet att filma bättre. Så efter en viss inkubationstid är jag nu ägare till en Canon Legria HF20. En löjligt liten videokamera som går ner i vilken ficka som helst men ändå spelar in i HD-format. 15 ggr zoom. Nu går nog större delan av helgen åt att försöka lära mig den lite. En fördel är att bruksanvisningen är på svenska, en nackdel är att den bara finns på PDF-fil. Klarade inte av skriva ut den på min dator men det kanske kan kvitta, den är på 178 sidor. Går tyvärr inte att titta på den på min gamla ångdator på landet. Det finns en snabbguide så jag får försöka klara mig med den. Det finns sjuttioelva olika funktioner på kameran varav jag bara kommer att använda ett fåtal utom dom som kommer att aktiveras av misstag. Ha det så gott alla.
 Det är roligt att sitta och pilla, lära sig funktionerna och komma på grejer. Brukshandvisningen är bra när det är något konkret man inte fattar och behöver hjälp med. Hoppas du får många fina filmer med nya leksaken.
Jahaja, då vet vi var du är om du inte skriver här.
MEn för h-vete, du är ju man, läser du bruksanvisningar??
 R. T. F. M. Read The Fucking Manual.
Gossen Ruda
10-05-2009, 19:07
En gång i tiden hade prylar en eller ett par knappar och dessutom stod det vad knapparna var till för. Nu sitter det knappar på alla möjliga och omöjliga ställen och trycker man på knapparna dyker det upp mer eller mindre obegripliga menyer. Jag har dock lyckats filma lite men det tar tid att lära sig.
skånepåg
10-05-2009, 19:26
Som att lära en gammal hund sitta  Lite off topic men min mamma e omöjlig med dagens teknik har försökt lära henne internet och sms och sin digital-tv men det e fan omöjligt  Ni har inga tips??
Blomstertanten
10-05-2009, 19:52
CITAT (skånepåg @ 10-05-2009, 20:26)  Som att lära en gammal hund sitta  Lite off topic men min mamma e omöjlig med dagens teknik har försökt lära henne internet och sms och sin digital-tv men det e fan omöjligt  Ni har inga tips??  Du kan aldrig påpeka för många gånger att inget kommer explodera om hon trycker på någon knapp
skånepåg
10-05-2009, 20:22
CITAT (Blomstertanten @ 10-05-2009, 20:52)  Du kan aldrig påpeka för många gånger att inget kommer explodera om hon trycker på någon knapp  Jag har visat henne så många ggr och allt som behövs veta, står ju bra handledning brukhandsboken, men hon e så oldschool, hon e uppväxt med Lp och aldrig följt tekniken så man kan nästan säga att det är en shock för henne, så många ggr hon ringer mej om digital-tvn men att förklara över telefon e ju nästan omöjligt  Haha
CITAT (skånepåg @ 10-05-2009, 21:22)  Jag har visat henne så många ggr och allt som behövs veta, står ju bra handledning brukhandsboken, men hon e så oldschool, hon e uppväxt med Lp och aldrig följt tekniken så man kan nästan säga att det är en shock för henne, så många ggr hon ringer mej om digital-tvn men att förklara över telefon e ju nästan omöjligt  Haha  e detta din mammas bror?? http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Gunilla T
10-05-2009, 20:46
Jag är superallergisk mot alla former av manualer och på grund av min svårartade allergi kommer jag att förbli en teknisk analfabet. Är fortfarande förvånad att jag klarar av att skriva här och har tom kunnat skicka in bilder hit men där går gränsen..
skånepåg
10-05-2009, 20:54
CITAT (Ralf @ 10-05-2009, 21:27)  Haha ja det skulle kunnat varit
Gossen Ruda
11-05-2009, 09:47
Som jag skrev i början kunde jag inte skriva ut användarhandboken. Nu sitter jag på jobbet och fick hjälp av en arbetskamrat. På något sätt har man spärrat utskriftsmöjligheten. Vi var dock varit inne på Canons hemsida där man kunde ladda ner samma handbok. DEN gick däremot att skriva ut. Dvs den boken som medföljde produkten är spärrad, den som vem som helst kan ladda ner är öppen!!!! Hål i huvudet är bara förnamnet. Måste maila en fråga till Canon och undra hur dom tänker.
Grattis till nya leksaken, gossen Ruda! Hoppas du får mycket roligt med den!
Vi har diskuterat en sådan leksak hemma men inte kommit längre än till diskussion. Vad har man en filmkamera till förutom att föreviga viktiga händelser i livet som bröllop, barndop mm? Är den vettig att ha i naturen tex? Göra sin egen naturfilm typ. För att följa blommors utveckling funkar ju en vanlig kamera fint så jag är inte riktigt med. Och har man den nära till hands när grannens och vår katt "samtalar" (fräs, skrik o bråk) ? Vi har ju inte ens den vanliga kameran till hands när tex ett maffigt fågelsträck drar förbi. Du märker att det är jag som är skeptikern...
Så, vad använder du kameran till? Och hur sparar du filmerna? På skivor? Är det roligare än en stillbildskamera?
Gossen Ruda
12-05-2009, 08:49
CITAT (Bee @ 12-05-2009, 09:40)  Grattis till nya leksaken, gossen Ruda! Hoppas du får mycket roligt med den!
Vi har diskuterat en sådan leksak hemma men inte kommit längre än till diskussion. Vad har man en filmkamera till förutom att föreviga viktiga händelser i livet som bröllop, barndop mm? Är den vettig att ha i naturen tex? Göra sin egen naturfilm typ. För att följa blommors utveckling funkar ju en vanlig kamera fint så jag är inte riktigt med. Och har man den nära till hands när grannens och vår katt "samtalar" (fräs, skrik o bråk) ? Vi har ju inte ens den vanliga kameran till hands när tex ett maffigt fågelsträck drar förbi. Du märker att det är jag som är skeptikern...
Så, vad använder du kameran till? Och hur sparar du filmerna? På skivor? Är det roligare än en stillbildskamera? Bra frågor. Stillbilder är ju ok men samtidigt är det bara frusna ögonblick i skeendet. Man kan ta flera bilder efter varandra men film är överlägset. Den skall användas till exempelvis natur men även en dal annat. Hur jag skall lagra har jag inte bestämt än, förmodligen blir det på DVD. Inspelningen sker på flashminne så det måste föras över till något.
Gossen Ruda
13-05-2009, 15:59
Nu börjas det. Tänkte spela upp helgen inspelningar på min gamla TV. Jo, det är gammal, säkert ett par år. Fick det inte att fungera med att koppla in mig på dom rätta ingångarna, förmodligen pga scartkontakterna för videon och DVD-spelaren. När jag kopplade in mig på videons ingångar blev det bättre. Fast bilden flev förvrängd, fel höjd/sidinställning. Det skall gå att ändra via kamerans menyer men där blev det lång näsa, valet finns inte med i menyn.  Det finns bara i handböckerna. Det blir till att ringa Canon service center. I morgon, för dom hade redan stängt idag. Livet är underbart.
Gossen Ruda
14-05-2009, 16:19
Det löser sig som han sa som sket i simbassängen. Omställningen för TV-typ dök upp i menyn när jag gått ett steg längre till Playlist. Fast så står det egentligen inte i handboken. Skit samma, det fungerar. Beträffande utskriften av boken så har jag fått svar från Canon: Canon Europa har gjort ett misstag gällande manualen som finns på CD-skivan till, bland annat, HF20 och den är spärrad för utskrift, helt knasigt och så skall det inte vara. Ett misstag från vår sida helt enkelt, och vi ber om ursäkt.
Hi! Håller med Ruda att många tekniska prylar har så många möjligheter att en normal person inte kan hållla reda på om man inte dagliggen använder prylen. Ta bilradion som exempel. Förr var det två stora rattar en för volym och en för stationsval. På vissa fanns det snabbvals knappar för Lv och FM MV
Hur enkelt som helst att ställa in samtidigt som man kör och har fingrar av normal storlek. Nu är radioapparaten utrustat med 10 tal små jävla knappar med dubbel funktioner. Man ser inte vad som står på dom! Trycker man på en så trycker man på två till samtidigt om man inte har fingrar som en tändsticka.
Man för stanna bilen ta fram den förbannnade manualen ta fram förstoringsglaset och pincetten. Shit
P.S Min Kamera har också 178 sidors instruktions bok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|