Ingrid Zon3
08-05-2009, 20:01
Har fått erbjudande om att få tibast av en kompis (som har ny sommarstugutomt, och är nyblivna morföräldrar, bara att tacka och ta emot). Jag föreslog att han skulle ta med tre plantor om det fanns, eftersom jag uppfattat det som att den är ganska smal. Tänkte alltså sätta dem i grupp.
Men vad vill de ha för solläge, jordmån, fukt/dränering osv, för att utvecklas optimalt?
Och höjden verkar variera mellan en halvmeter (i min bokflora) upp till 1,5 meter... Någon som vet besked?
Jag vet egentligen mycket lite om tibast men min lilla erfarenhet är att den kan växa soligt och att den är känslig för att flyttas. Här i zon sju blir den sällan över 80 cm och inte särskilt buskig. Hos mig vill den inte heller planteras särskilt fuktigt.
/Åsa
Ingrid Zon3
08-05-2009, 21:05
Jag är full av beundran för dig som odlar i zon 7, Gåsis!
Men det vore kul att också höra om någon vet hur den vill ha det i mellansverige.
pebblelake
09-05-2009, 23:15
Min har stått torrt under en bollpil flera år och växt. (Zon 5)Jag flyttade den i fjol och den blommade även i år, den är nu 1,5 meter och uppstammad som ett litet träd.Jag säger inte att det är optimalt där jag haft min, men jag tror inte dom är så kinkiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.