palseger
Jag har tyvärr inte kollat in detta träd då det var min sambo som sågade ner det. Men det var ett ledsamt Päronträd som såg gammalt och hängigt ut. Nu vid ned sågning var det rött över stammen. inte hela men ett fält.
rejält fält. Tyvärr kan jag inte ge mer info om det tackars träder. men har ni några tips på vad det kan ha varit. kan fråga ut min sambo om hur det såg ut men tänkte att någon här kanske vet?

Håller tummarna.
/Terry
Huggorm
Hur menar du med rött över stammen? Röda fält på barken? Kanske något liknande det som var här i såna fall

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...55&hl

Edit: Här menade jag:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry789330
Piccante
Om det är som en tunn röd beläggning på stammen så är det nog Trentepohliaalger.
palseger
"Trentepohliaalger"
Med hjälp av bilder från tipset om tidigare tråd så kan vi konstatera att det förmodligen bara var algerna. Men då är min fråga varför trädet dött om de är ofarliga? kan det bero på dem eller är det kanske bara något tidigare som inte blivit bra för trädet?

Nu fanns inga blad eller något som tydde på liv. Men konstatera någon form av alg aktivitet förmodligen. dock var detta på solsidan av trädet om det spelar någon roll? Men färgen var röd och på ett mindre område än : http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...rt=#entry793754

Men det kan ju vara bra och veta utifall man stöter på det igen. Och om nu något annat träd i träddgården hos dem utsätts för detta. Även om våra egna äppelträd visar symtomer.

En fråga som jag kanske kan ställa här... kan man beskära äppelträd nu, bara lite försiktigt eller skall jag vänta till hösten/tidigvår?

Var en olycka i vintras som hindrade det jobb jag hade tänkt göra i början av våren, men då jag börjar bli frisk nu så tänkte jag planera in det framöver även om det kanske får bli framåt höst vinterstarten
Gunilla T
Det kan ju vara så att trädet dött av något annat först och sedan blivit angripet av alger. Döda och försvagade växter får oftast angrepp av olika slag.
Bassam

Tack för frågan

Du ska försöka ta bort den , om det gör inte , jag tycker att det är svampen sjukdom (Barkfläcksjuka ) .

H:Bassam
Piccante
CITAT (palseger @ 09-05-2009, 09:37) *
"Trentepohliaalger"
Med hjälp av bilder från tipset om tidigare tråd så kan vi konstatera att det förmodligen bara var algerna. Men då är min fråga varför trädet dött om de är ofarliga? kan det bero på dem eller är det kanske bara något tidigare som inte blivit bra för trädet?

Nu fanns inga blad eller något som tydde på liv. Men konstatera någon form av alg aktivitet förmodligen. dock var detta på solsidan av trädet om det spelar någon roll? Men färgen var röd och på ett mindre område än : http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...rt=#entry793754

Men det kan ju vara bra och veta utifall man stöter på det igen. Och om nu något annat träd i träddgården hos dem utsätts för detta. Även om våra egna äppelträd visar symtomer.

En fråga som jag kanske kan ställa här... kan man beskära äppelträd nu, bara lite försiktigt eller skall jag vänta till hösten/tidigvår?

Var en olycka i vintras som hindrade det jobb jag hade tänkt göra i början av våren, men då jag börjar bli frisk nu så tänkte jag planera in det framöver även om det kanske får bli framåt höst vinterstarten

Algerna påverkar inte trädet alls. Trädet har dött av andra orsaker.
HelenJ
CITAT (palseger @ 09-05-2009, 09:37) *

Det är alltid bäst att beskära under JAS-perioden, dvs Juli Augusti September. Lämpligast då direkt efter skörd.
Näst bäst är att beskära när trädet är i vila, dvs vintern fram till mars ungefär (beroende på var i landet du bor).

Det sämsta är att beskära under sen vår - tidig sommar, när trädet har sin maximala tillväxtperiod.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon