Full version: Perenner från odla
Hårboll
Hej på er!

Jag funderar på att försöka mej på att beställa perenner från odla i år. Är det någon som vet hur stora dom brukar vara/bli? Det är stjärnflocka jag funderar på och den skulle behöva täcka ett område som är ungefär 70x70 cm. Hur många behöver jag köpa?

Tjingeling
Betty
Den "vanliga" bleka stjärnflockan blir ca 80 - 140 cm hög. Efter några år blir de rätt vida med, säkert 60-70 cm. De blir som en stor rugge efter bara några få år. De fröar av sig i mängder och man kan hitta massor av fröplantor runt "moderplantan", perfekt om man vill ha fler. Den röda sorten 'Rubra' blir lite lägre, kring 60 - 80 cm.
josohl
Jag beställde stjärnflocka från odla.nu förra året. Plantorna man får är inte stora, mest en liten rotklump med nåt enstaka blad. Förra året såg de inte mycket ut för världen, men i år har de växt upp till fina ruggar. Skulle tro att de når full storlek på 2-3 år efter plantering. Om du vill "köpa tid" skulle jag nog rekommendera att köpa större plantor i plantskola, odla.nu har bättre priser, men då får man också mindre plantor.
Ingrid Zon3
Den gamla Perennboken säger att stjärnflocka ska man plantera med c/c 35 cm, blir väl 4 plantor för 70*70 cm då, eller?
Thé
Det här är kanske att svära i kyrkan, men jag har bestämt mig för att inte beställa perenner från Odla mer, annat än om det rör sig om någon perenn jag inte hittar någon annanstans. Perennerna jag köper i plantskolan kostar ofta samma eller kanske 10 kronor mer, jag ser att de lever och de är redan större (oftast). Blev inte särskilt imponerad av årets beställning.

Förresten så är det blomstänglarna som blir 60-80 cm höga hos stjärnflockan, inte bladruggen. Mina bladruggar är just nu 20-30 cm höga (planterade i fjol). Det påverkar hur "kompakt" intryck planteringen ger.

Jag älskar förresten stjärnflocka! Och de växer fort! smile.gif
Betty
CITAT (Thé @ 12-05-2009, 08:44) *
..../
Förresten så är det blomstänglarna som blir 60-80 cm höga hos stjärnflockan, inte bladruggen. Mina bladruggar är just nu 20-30 cm höga (planterade i fjol). Det påverkar hur "kompakt" intryck planteringen ger.

Jag älskar förresten stjärnflocka! Och de växer fort! smile.gif

Inte för att vara envis och besvärlig - men jag hävdar att du har fel angående höjden på stjärnflocka... flirting.gif ... i alla fall om du pratar om den vanligaste, blekrosa/vita sorten. Min stjärnflocka är en frösådd från -04, utplanterad i rabatten -05. bladruggen mätte ca 80-100 cm förra sommaren och blomstänglarna varierade mellan 100-140 cm höjd. Vidden var ca 70 cm.
Det tar vanligen ca 3 år för en perenn att nå sin sluthöjd.
Hur kompakt intryck planteringen ger beror även på hur planteringen ser ut i övrigt.

[attachment=34554:Kopia_av...8_13_009.jpg]
Min stjärnflocka står i bakre delen av en rabatt i halvskugga, framför den syns grekvädd, gillenia och längst fram röd astilbe. På höger sida, en utblommad daglilja och till vänster anas en iris setosa, en blå näva och det ljusgröna bladverket på en höstflox som ännu inte är i blom. Bilden är tagen den 13/8 förra året.
Thé
Du är varken envis eller besvärlig, och jag ser nu med helt nya ögon på hur min rabatt kommer att gestalta sig om ett par år! Kanske inte riktigt som jag hade tänkt smile.gif
Betty
CITAT (Thé @ 12-05-2009, 11:38) *
Du är varken envis eller besvärlig, och jag ser nu med helt nya ögon på hur min rabatt kommer att gestalta sig om ett par år! Kanske inte riktigt som jag hade tänkt smile.gif

kompiskram.gif
robertgoulet
CITAT (Thé @ 12-05-2009, 08:44) *
Det här är kanske att svära i kyrkan, men jag har bestämt mig för att inte beställa perenner från Odla mer, annat än om det rör sig om någon perenn jag inte hittar någon annanstans. Perennerna jag köper i plantskolan kostar ofta samma eller kanske 10 kronor mer, jag ser att de lever och de är redan större (oftast). Blev inte särskilt imponerad av årets beställning.

Ojoj, det var hårda ord om odlas perenner. Själv beställde jag en låda i år som kom för någon vecka sen och nu har jag slängt ned hela härligheten i en nyanlagd rabatt på landstället. Kan gott skriva under på att de inte såg så mycket ut för världen, men hoppas så klart på att de ska ta sig nu med god tillgång på näring, sol och vatten. Beställde några olika irisar, nävor, aklejor, höstöga samt en ståtlig doftpion (som jag dock inser behöver rejält med tid för att etablera sig). Än så länge är jag försiktigt hoppfull. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon