CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-05-2009, 22:25)

Det är nog lite för kallt, chili och paprika överlever de låga nattemperauterna men de brukar växa dåligt då det blir temperaturer som är under +20C tycker jag, själv sätter jag inte ut dem förren i början av juni + plantorna ska hellst blomma innan de planteras ut i växthus.
Backar upp ovanstående samt att ett sätt att få chili att inte ränna i höjden och bli rangliga är att just ustätta dem för temperatufall på en sådär 4-6 grader jämfört med odlingstemperatur. Innan man sätter ut dem ska man ta sig en vecka att avhärda dem noggrant och att det sedan är +8 grader minst genom hela nätterna helst mer givetvis.
Undantag är chili som habanero och de övriga tropiska chilisorterna. De gillar INTE att utsättas för temperaturfall för att hämma tillväxten. De ska man avhärda, men in i varma växthus med mera och ha koll på.
Lite orolig för min habanero här. Tror jag råkade utsätta den för lite för kallt någon minut. Och det kan räcka. Så jädrigt är det faktiskt.
Byggde mig en kultiveringsbox av 2 bauhaus flyttkartonget klädda med folie på hela insidan och lite frigolit, och akvarielysrör UV+ etc. så det har varit fräs sedan i Januari på 25 plantor i omgångar här med 14-16 ljustimmar per dygn. Snart ska vi se om Surahammar som mellanzon fungerar ^^