Full version: Min chili och paprika
fruktis
Jag har 8 olika sorters chili och paprika. Dessa har stått inne de första 2 veckorna och hade väl blivit en 3-4cm. därefter planterade jag om dem och satte ut dem i mitt växthus som jag håller en ca 10-12grader i på nätterna.

Sedan jag planterade ut dem har det varit väldigt dålig tillväxt! De är nu ca en månad gamla och har bara nått en 5-7cm beroende på sort.

Plantorna är väldigt friska och fina men känns bara vääälddigt långsamma.. Jorden jag planterar i blandad med: planteringsjord, 10% borrstenmjöl, och ca 10-15% hästgödsel från grannens pållar.

Va ska jag göra?? är detta normalt för chili och paprika?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är nog lite för kallt, chili och paprika överlever de låga nattemperauterna men de brukar växa dåligt då det blir temperaturer som är under +20C tycker jag, själv sätter jag inte ut dem förren i början av juni + plantorna ska hellst blomma innan de planteras ut i växthus.
fruktis
OK, då ska jag testa att lyfta in några igen då, mitt bekymmer är att jag har lite bekymmer med belysningen..

men tack snälla för tipset!

Åsa, mälardalen zon 2
Om du säller dem i ett vanligt fönster behöver du ingen extra belysning denna årstid.
Chiliankan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-05-2009, 22:25) *
Det är nog lite för kallt, chili och paprika överlever de låga nattemperauterna men de brukar växa dåligt då det blir temperaturer som är under +20C tycker jag, själv sätter jag inte ut dem förren i början av juni + plantorna ska hellst blomma innan de planteras ut i växthus.

Backar upp ovanstående samt att ett sätt att få chili att inte ränna i höjden och bli rangliga är att just ustätta dem för temperatufall på en sådär 4-6 grader jämfört med odlingstemperatur. Innan man sätter ut dem ska man ta sig en vecka att avhärda dem noggrant och att det sedan är +8 grader minst genom hela nätterna helst mer givetvis.

Undantag är chili som habanero och de övriga tropiska chilisorterna. De gillar INTE att utsättas för temperaturfall för att hämma tillväxten. De ska man avhärda, men in i varma växthus med mera och ha koll på.
Lite orolig för min habanero här. Tror jag råkade utsätta den för lite för kallt någon minut. Och det kan räcka. Så jädrigt är det faktiskt.

Byggde mig en kultiveringsbox av 2 bauhaus flyttkartonget klädda med folie på hela insidan och lite frigolit, och akvarielysrör UV+ etc. så det har varit fräs sedan i Januari på 25 plantor i omgångar här med 14-16 ljustimmar per dygn. Snart ska vi se om Surahammar som mellanzon fungerar ^^
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon