Full version: deprimerad malört
schmut
Rubriken är missvisande då det inte bara är en deprimerad malört utan en självmordsbenägen malört som vägrar terapi. Jag fick den av en odlingslottsgranne och det var en del av en stor delad planta. Planterade den i hörnan där alla andra kryddväxter trivs (en anspråkslös hörna med mestadels sol men skydd från staket).....och den sjönk ihop.
Bestämde mig för att ge den en annan plats och flyttade den till en hörna där det alltid är sol och som nyligen blivit välgödslad. Där log den i 2 sekunder sedan sjönk den ihop igen.

Vad är det jag missar?
Det känns inte bra att ta död på en gammal planta som klarat sig igenom flertalet odlare.
Bassam

Tack för frågan

Malört ska plantera i lätt kalkrik jord varm och solig plats.

H:Bassam
Gunilla T
De flesta plantor man delar på sjunker ihop i början - hur länge lät du den stå innan du flyttade på den igen? Du vattnade säkert ordentligt när du planterade den?

Om du satte den i nygödslad jord vid andra flytten kan det vara det som fick den att ge upp...
officinalis
Hur härdig är malörten? Går den att skola ut i odlingslotten nu mån tro? Finns fortfarande en viss risk för frost.
Ingrid Zon3
Malört (den vanliga höga) är härdig, men den kanske ska få etablera sig ordentligt först. Så jag skulle ta in frösådder när det är frostrisk, och planera ut dem först i mitten av juni.
Jag tror att schmuts malört blev deprimerad/suicidal av flyttandet. Soligt och magert är nog bäst men vattna tills den etablerat sig.
officinalis
Min Malört står i kruka på balkongen. Det är köpt planta som visserligen ser rätt trött ut nu. Jag har låtit den torka ut helt och det resulterade i att många av bladen gulnade till. Det är förmodligen brist på näring också eftersom den står ganska trångt i jord som inte ser särskilt näringsrik ut.
noora
Jag upplever malört som svårutrotad - dvs tålig och lätt att hålla vid liv smile.gif Jag har delat och flyttat malört utan problem. Förra sommaren drog jag upp grenar av romersk malört med kanske 20 cm rot på varje och planterade i en annan rabatt. De vissnade ner nästan helt eftersom jag hade bättre saker för mig än att vattna (de fick vatten vid planteringen men inte så mycket mer än så), men så småningom började det växa nytt från roten.

Officinalis: Mina malörtar har börjat sticka upp ur marken nu, så det borde vara okej att plantera ut den om den är avhärdad. Jag har köpt plantor av japansk malört på plantskola och satt ut redan för ett par veckor sedan.

Själv släpper jag inte in vanlig malört i trädgården. Den blir jättestor och sprider sig alldeles för lätt när den väl har etablerat sig. Jag har nöjt mig med romersk malört, vitmalört och japansk malört. De två förstnämnda sprider sig också kraftigt, men blir i alla fall inte så höga.
officinalis
Får väl klipa ned blommorna då kanske? Har Lupiner och Myntor också. Sprider sig rätt bra dom med.
Malörten står utomhus, men på en balkong. Kan nog vara lite kyligare bland odlingslotterna. För drygt en vecka sen gick det ned mot nästan 0-strecket där.

Men det kanske är värt att testa då? Är lite osäker att plantan ska bli stressad och tillväxten hämmad bara, eftersom den inte ser så jättefin ut just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon