Lamarider
Troligtvis en av de mest återkommande frågorna här, men jag hittade inget direkt svar som passade, så jag fyller på liguster-banken!
Vår häck planterades i augusti -09, nu är den 80-90cm hög och har börjat "blada". Eftersom vi varit bortresta en längre tid så missade vi att klippa den innan den började få blad.
Kan man klippa den nu ändå eller ska vi vänta tills i höst/nästa vårvinter?
Grymt forum förresten!

/ Jesper
Bassam
Tack för frågan

Det är bättre om du kan väntta till vårvinter , men du kan klippa dom nu till 25cm höjdenoch nästa år till 50cm och tillsvidare.

H:Bassam
HelenJ
CITAT (Lamarider @ 09-05-2009, 07:47) *
Troligtvis en av de mest återkommande frågorna här, men jag hittade inget direkt svar som passade, så jag fyller på liguster-banken!
Vår häck planterades i augusti -09, nu är den 80-90cm hög och har börjat "blada". Eftersom vi varit bortresta en längre tid så missade vi att klippa den innan den började få blad.
Kan man klippa den nu ändå eller ska vi vänta tills i höst/nästa vårvinter?
Grymt forum förresten!

/ Jesper

Jag antar att det var hösten -08 du planterade den? Då tycker jag du ska vänta med att klippa den ner den till 20 cm till nästa vårvinter. Den behöver nämligen få tid att etablera rötterna ordentligt innan du börjar kapa av en massa bladmassa. Man säger oftast att det tar 1-2 år för buskar att etablera sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon