Full version: Burr jag fryser
GME
Jaha, när man trot att det vart över för denna gången så står man helt plödsligt där med frusna fingrar och muttar något obskyrt om kung Bore och hans anhang.

Japp det var frost igår morse med is på bilrutan slap.gif

I växthuset visade termometer +0,3 grader, nä ingen frost vakt ännu.

Så min stilla undran är när visar sig eventuella skador ?
Det ser ut att ha klarat sig men men......

Nu har jag ställt in ett 300w el radiator som jag slog på innan bädd dags och har haft 6 grader i natt som lägst.
ABCiV
Usch då, nej vi vill inte ha frost! Vi har klarat oss än, kanske det är större risk där vid kusten? Jag har sex grader som lägst på nätterna i växthuset och har haft det i några veckor, men det växer som sjutton och inget har tagit skada. Men nere på 0.3 har jag ju aldrig haft, har väl klarat mig tack vare lecablockmuren som växthuset står på.
Håller tummarna för att det inte blir några skador för dig!
Azur
CITAT (GME @ 09-05-2009, 08:22) *
Japp det var frost igår morse med is på bilrutan slap.gif

Hade ni frost i Göteborg idag??? fear.gif
CITAT

Enda frostskada jag haft är topparna på min vippjasmin, och de svartnade en-två dagar efter att de frusit.
GME
Jag bor ca 4 mil söder om göteborg 1 mil inåt land och i går morse hade vi -3 grader (kl 5)
bor ca 80 meter överhavet och här e lite lurigt med tempen, jag blev lite tagen på sängen för på dagen innan regnade det och blåste som bara den men på kvällen så klarnade det upp och tydligen räckte detta för att ställa till det.

Nåja det visar väll sig vad som klara sig och inte, ser inga påtagliga skador ännu i trädgården heller men det kan ju ta ett tag. Vi får se smile.gif
Azur
Jag kollade tvåveckorsrapporten för er, och det väntas ingen mer frost i Göteborg de närmaste två veckorna, men natten den 15e ramlar temperaturen ner till bara strax över noll, så då kan det nog bli lätt frost i lokala "köldhål".

Vi har haft frostfritt vid vår stuga i Uppland i några veckor, men det väntas bli lätt frost den 15:e, så vi får väl se hur det går med alla växter jag satt ut. Det är härdiga växter, så jag hoppas de pallar en frostnatt.
Eva 33c
CITAT (GME @ 09-05-2009, 08:22) *
Det ser ut att ha klarat sig men men......

Frostskador på bladen brukar man se i stort sett direkt, de slokar och svartnar. Lite mer lurigt kan vara att vissa växter slutar att växa när det blir för låga temperaturer och då är risken för övervatting stor. Man ser ingen skada, vattnar som vanligt men växten använder inte vattnet då den stannat i utvecklingen. Följden blir då att jorden aldrig torkar upp, utan blir kall och blöt och syrefattig runt rötterna, och kan skada växten. T e x gurkor kan ruttna vid jordhalsen och dö efter en tid. Det är ju mer en "sekundär" frost/temperaturskada men det skadar inte att vara lite uppmärksam.
Själv har jag blivit försiktigare med åren (mitt 14 år med växthus nu) när det gäller växter som gurka, tomater paprika och chili. Har haft några dåliga erfarenheter av låga temperaturer, inte så att jag någonsin blivit helt utan skörd, men upplevt förseningar. Och det är ju synd, då sommaren är så kort i allafall. Åtminstone här i zon 5.
GME
Tack för tipsen smile.gif

ska vara lite försiktig med vattnet och hålla kollen på vädret
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon