Helen i Skåne
Vilken är bästa årstiden för att gräva upp och flytta thujorna? De har stått där i ganska många år...
Eva Swahn
Jag är lite rädd att det är för sent nu. vad jag förstår är det svårare för stora barrträd att flytta för sent. Britta Johansson i boken "Vår vintergröna trädgård" hävdar att hon aldrig planterar senare än tredje veckan i september.

Men å andra sidan har jag läst nånstans att stora barrträd ska man flytta i två steg, förbereda växten så att säga: ena året ska man skära av en del av rötterna så här: utifrån radien snett ner, in mot växtens(rot)centrum, men bara en bit ner, alla rötterna ska inte av. Nästa år tar man resten och flyttar trädet/busken

Det här kan nog Cilla mycket, mycket bättre.

Har du tidningen "Hemträdgården"? I senaste numret (s 58) beskriver man hur torkskador kan uppkomma vid sen plantering av städsegröna växter.
Lars
När man gör flyttningen i "2 steg" gör man en sk rotbeskärning (se även inlägg om flyttning av växter) för att det ska utvecklas finrötter (de som tar upp vatten och näring) i klumpen man avser att flytta.

Lars
Helen i Skåne
OK, jag som är så "hien" på att flytta dem, har fått en ny idé som jag vill förverkliga! Får väl lugna mig till våren då... tongue.gif Nä, jag har inte Hemträdgården, vad är det för en tidning? Har du Villabladet Sydväst, kolla då sidan 68... skryt skryt laugh.gif
Cilla
Hemträdgården tycker jag är den bästa av de allmänna trädgårdstidningarna. Man får den som medlem i Riksförbundet Svensk Trädgård och jag tror man kan beställa enstaka nummer också.

http://www.tradgard.org/hemtradgarden/Default.htm
Eva Swahn
Villabladet Sydväst har jag inte, ligger på gränsen till sydöst och verkar få mer info om skrytmånsar i Ystad och Sjöbo tongue.gif

Flytt av thujor: hörde på gubbarna i Trädgårdsdags nyss. Där talade herr Samuelsson om att man kunde flytta thujor i höjd på 1.70 m nu. Viktigt var att mullig jord omslöt rötterna.

MEN i Hemträdgården* står: Problemet är nyplanterade växter...särskilt städsegröna...planterar man dem för sent på hösten så att rötterna i jordklumpen inte hinner växa ut i den omgivande jorden kan de frysa "upp" och torka bort. "Jorden" i klumpen består vanligen av torvmull sam tar upp mycket vatten, mer än den omgivande jorden. När klumpen fryser utvidgar sig vattnet och klumpen ryms inte längre i hålet utan den trycks då uppåt och eventuelt utvuxna smårötter slits av. Detta är en av anledningarna till att man inte ska plantera i enbart planteringsjord eller i kompost utan att den ska blandas med hälften markjord även om denna är dålig för att den inte ska skilja sig för mycket från den omgivnade jorden.

Men jag blir totalförvirrad! Jag har läst i Brita Johanssons bok Vår vintergröna trädgård, att man i n t e ska ha bättre jord för barrväxter för då stannar rötterna i den goda jorden kring rötterna i stället för att breda ut sig och söka näring.

Ur citatet ovan från Hemträdgården står det att "klumpen inte längre ryms i hålet..." hur liten planteringsgrop förutsätter dom att man har? Mysko. Britta Johansson säger att man ska ha låg och bred grop, gamla traditionella böcker säger att man ska ha djup och rätt så bred. Jag blir fnoskig. Och på plantskolan sa de att man ska rafsa ut rötterna så man kan breda ut dem som en kjol, så man hjälper växten att etablera sig snabbt. Har jag förstört smårötterna nu???

Jag har alltså när jag har planterat mina totalt 75 (!!) thujor gjort så här:

1. Låtit dem stå i vatten (med plastkrukan på) några timmar, ibland över natten.

2. Grävt en djup och bred grop (i en ibland bedrövlig jord bestående av byggschaktmassa).

3. Satt ditt ett dräneringsrör i plast för att kunna vattna rötterna direkt. Till de riktigt stora växterna har jag satt ett dräneringsrör i U-form så att man kan vattna från två håll. Fyllt dräneringsröret med stenar (varför vet jag ej, men jag tror att det ska vara för att rötter inte ska kunna fylla upp röret helt.)

4. Över dräneringsröret har jag lagt grässvål med gröna sidan mot röret. Detta för att "sila" vattnet så att det inte sköljer bort näring och jord, samt håller röret på plats.

5 Sen har jag lagt en liten kulle med grässvål och med mycket jord i, på botten av planteringsgropen.

6. Sen har jag hällt på barkmull ovan på denna kulle.

7. Sen har jag tagit min thuja. Satt mig vid gropen och kammat ut rötterna med en stålhandkratta - som att försöka reda ut pälsen på en tovig afghanhund ungefär. Det skröfs man kammar ut (en del smårötter som går av och jorden kring rotklumpen) trillar ner i planteringsgropen. Nu blandar jag det utkammade rotskröfset med barkmullen nere i gropen.

8. Nu placerar jag thujan ovanpå den lilla kullen i botten på planteringsgropen, thujan har motsvarande liten grop under sig i rotsystemet, fixerar den med grepen och tar några steg bakåt för att kolla om den står snyggt.

9. Sen breder jag ut rötterna jämnt över kullen, fyller på med barkmull, gosar in mullen bland rötterna, krafsar in mer mull under rotkjolen. Över mullen tar jag nu egen rabattjord (som hos mig är väldigt sandig). Klappar med händerna på jorden så att thujan kan stå själv.

10. Sen tar jag fler grässvålar och lägger ovanpå (med gröna sidan ner) och på så sätt stagar upp växten så att den ska stå stadigt.

11. Sen sticker jag ner vattenslangen i dräneringsröret och låter vattnet långsamt fylla hela planteringsgropen. Det tar flera timmar.

12. Jorden säckar ihop något efter vattnandet och den tidigare toppiga planteringen sjunker ihop.

13. Behövs det så fyller jag upp planteringsgropen med den sämsta jorden så att marknivån blir jämn.

Nu vet jag inte hur många fel jag har begått. Jag blir tossigt nojig när jag läser om smårötter - dom har jag varit hårdhänt med. Jösses om allt blir fel.

Så är du totalt hialös får du väl chansa, men ta reda på noga hur du ska göra med de förbannade smårötterna... Vi bor ju fördelaktigt sent med tjäle så växterna får längre etableringstid, men sämre med att våren luras för tidigt och städsegröna växter kan få torkskador då det gröna avdunstar vätska i värmen, men växten inte kan suga upp vatten på grund av tjäle i mark.

* Tidningen Hemträdgården får man när man är med i trädgårdsföreningar som är anslutna till Riksförbundet Svensk Trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon