Full version: Dränkt trädgård
tepa
Hej

Det har regnat hela natten, vilket ju förstås är bra. Men där jag hade röjt under Sälgen för att plantera i höst, där har blivit en sjö, plus vissa andra ställen i mina land. Vad göra ? Ta jord där under sälgen, där det är torrare och fylla på ?

Hälsn Tepa
Gunilla T
Ingen fara...troligen sjunkit undan innan kvällen om det slutat regna.
tepa
Tack, Gunilla. Men det ser ju inge vackert ut. Jag hade ju tänkt sätta Krokus där, inte NÄCKROS !

Mvh Tepa
Huggorm
Du får nog lägga på några skottkärror jord där om du vill kunna plantera blommor. Nu är det ju som ett hål där, och det kommer samlas vatten varje gång det regnar. Alternativt välj växter som tål att stå i vatten i perioder!
tepa
Jo, Huggorm. För framtiden måste man ju åtgärda detta. Vi får hem tretti kubik jord nästa vecka. Har tänkt fylla på lite här och där, bra med detta regn, så man ser var det behövs. Tack.

Hälsn Tepa
Bassam

Tack för frågan

Det är bra om du gör reserv brunn bredvid trädgård om det kommer samma situationen , du kan placera vatten till brunnen.

H:Bassam
renate
Om du har blandar gärna in grov grus eller singel för dränering och fyller upp rejält så du slipper kvarstående vatten i rabatten,det mär inga växter bra av speciellt inte vintertid.
tepa
Bassam, jag förstår inte alls hur du menar..

Renate, jag förstår precis hur du menar. Grus finns det gott om att ta till, och jord har vi som sagt beställt. 10 kubik mer än vad jag hade tänkt från början. Det går ju alltid åt. Där under sälgen har jag inte gjort nåt ännu, men där på andra bilden i mitt första inlägg, jag har grävt matjord ur en hög och fyllt på. Plus flyttat om lite stenar så de större stenarna fick vara där. Märker ni nån skillnad ?

Hälsn Tepa
tepa
Under sälgen blir väl morgondagens jobb, finns nog mera matjordshögar på gården, fast det kommer inte att räcka. Förresten firar vi Mors Dag i morgon, så är det i Finland. Andra söndagen i Maj. Men det blir väl för Mor Tepa som de flesta andra lediga dagar. Jobba i träggårn....

Hälsn Tepa
ängsvädd
Jag tycker det skulle vara vackert med en damm vid sälgen. Finns många fina sump- och vattenväxter smile.gif
tepa
Hej Mimmi

Hi hi hi, det ska nog inte bli fler dammar på vår gård. Här har du svaret på varför.
Röda huset närmast: ett uthus. Det andra röda huset:grannens uthus. På andra sidan lilla bron finns vår största damm, som för tillfället är fylld av pilkvistar, rötter på gång.

Hälsn Tepa

Tullia
Spontant trodde jag - i min enfald? - att det skulle vara bra att dränera. Är det alltså helt onödigt? Om det är lättgrävt skulle man väl kunna lägga ner något dräneringsrör en liten bit ner och leda iväg det. Eller gräva ev "brunn" som inte behöver synas.

Är jag ute och cyklar, eller är det bara onödigt?

(Jag är inte en av de kunniga här.)
tepa
Hej

Jag har redan börjat fylla på med matjord, det blev fyra skottkärrslass. Får nog ta lite av den där jorden vi får hem nästa vecka också. Men än är inte matjordshögarna slut. Det fanns småsten färdigt i den där högen, jag lät dom vara kvar. Det går nog minst fyra lass till, sen får man se om det blir sjö där om det börjar regna större mängder i sommar. Ska ju ändå inte plantera förrän i höst, Krokuslökar o Snödroppar bl a.

Rören tror jag skulle bli igenproppade med jord. Eller om man skulle gräva ett litet dike, som leder vattnet ut ? Men de blir väl inte så snyggt. Hellre skottar jag flera lass jord. Att jag inte tänkte på detta när jag grävde bort nässlor o annat ogräs där. Men jag skulle ha grävt ändå.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon