Full version: Ang Scilla mm
ked43
Hej läste nyss tråden om Scilla, jag är intresserad av den Engelska Blue Bell som jag tror heter Scilla non scripta, hur man kan få tag på den till hösten. Har nyss varit i England Lancashireområdet och blivit förtjust i dessa Blue Bells.
Dessutom i en buske som jag skulle vilja ha tag på, dess Engeslka namn är Japonica Flaming Silver, finns det någon som vet vad det latinska namnet är och vet någon om den är går att ha här i zon 2

Azur
Visst är Engelsk Klockhyacint (English Blue Bell) vackra? Den heter egentligen Hyacinthoides non-scripta, men säljs nästan alltid fortfarande som Scilla non-scripta.

Den är ganska ovanlig och planteras normalt på hösten, så det är nog svårt att få tag i lökar just nu. Möjligen, med lite tur, kan du hitta Engelsk Klockhyacint såld "in the green", dvs blommande i en kruka, nu. Det innebär å ena sidan att du får friska och levande lökar och kan kolla att det är rätt art, men blir å andra sidan betydligt dyrare.

En svensk firma som troligen kommer att ha lökar till försäljning i höst är Lilla Fiskaregatan. Ifall du är villig att beställa från utlandet finns Eurobulb.

En liten varning: Det finns tre olika klockhyacinter, och alla är vackra, men den "äkta" Bluebells är Hyacinthoides non-scripta, och känns igen på att den har hängande doftande blommor i ensidigt ax.
Man kan också helt enkelt bli lurad - jag köpte vad som påstods vara Hyacinthoides non-scripta i påse från en lokal plantskola i höstas, och nu i vår har det kommit upp fina exemplar av Rysk Blåstjärna. Jättefina, men inte vad jag beställde.
Gunilla T
CITAT (ked43 @ 09-05-2009, 09:53) *
Dessutom i en buske som jag skulle vilja ha tag på, dess Engeslka namn är Japonica Flaming Silver, finns det någon som vet vad det latinska namnet är och vet någon om den är går att ha här i zon 2

Busken heter Pieris Japonica och sortnamnet är "Flaming Silver" det är en japansk buskrosling. Det finns ett ganska stort urval av namnsorter och de finns att köpa i välsorterade handelsträdgårdar.

Japansk buskrosling är en surjordsväxt som vill växa i torvjord med lågt Ph värde. Förövrigt väldigt vackra växter med ett mycket trevligt, välformat växtsätt.
ked43
Tack för svaret, jag tänkte nog att köpa lök till hösten, så tack för tipset.

Tack för ditt svar, ska kolla mina närliggande handelsträdgårdar om det har eller kan skaffa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon