Full version: vad är detta
Danne031
Har trott sedan den ploppade upp att det borde vara ogräs, men igår såg jag något snarlikt hos trädgårdshandlarn så nu undrar jag..

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pgTg...Cw/DSC_0090.JPG

Dessutom blommar den nu, med små blå söta blommor, kortet är ett par dagar för jag vill inte fota när det regnar.
mojan
Blåsuga?
Den är vild om om det är ett ogräs beror på hur många de är och om de växer på "fel" ställe. Jag har en del sådana i trädgårdens vilda del och tycker de är fina.
zaaritha
Blåsuga, tror jag....
Piccante
Blåsuga Ajuga pyramidalis. Vacker växt som jag inte kan begripa varför folk utrotar?
Danne031
Den växer i en gravt eftersatt rabatt, men jag tycker allt den är riktigt läcker och särskilt nu med sina blå blommor. Så den kommer få stå kvar eller eventuellt bli flyttad till bättre plats bara.

Tack ska ni ha för infon smile.gif
Meriona
Den hade fått växa vidare hos mig också, den var ju nästan lite mystisk i sin framtoning. Du har ingen bild på blommorna, Danne?
Danne031
Såklart allt för dig Meriona wink.gif

Men! Något är knas där jag brukar ladda upp mina bilder, så det får bli lite lägre upplösning

puuuuh! färdig redigerat, hoppas ingen fick se mina storleksmissar biggrin.gif

Ena bilden tappade kameran visst fokusen på ser jag..men men.
WillyW
Jättefina! De skulle jag med låtit stå kvar. Sånna vill jag med ha! -cry-.gif
De gula bredvid är också fina! innocent.gif Men sådana har jag redan wink.gif
Meriona
Iiiiih vilka näpna små blå blommor! wub.gif Jag hoppas att du bevarar dem, Danne! bravo.gif
mojan
CITAT (WillyW @ 10-05-2009, 14:39) *
Jättefina! De skulle jag med låtit stå kvar. Sånna vill jag med ha! -cry-.gif

Du får gärna byta till dig Blåsuga mot något annat om du vill.
(Men det är ingen raritet, finns vild lite överallt men man får ju inte gräva var som helst devil.gif )
Fågelvägen
Det finns en vild och någon/några odlade som har kraftigare och blåare blommor. Sprider sig ganska snabbt med revor.
jo_1
Det är väl Blåsuga eller Revsuga. Jag skulle nog rekommendera att du försöker avgränsa dem på något sätt, för de sprider sig som en löpeld. Jag tyckte att de var rara från början, men nu är jag faktiskt smått hatiskt till dem... :S
Wilmer
Jag har både blåsuga och revsuga, det där ser ut som blåsuga i mina ögon. Den sprider sig inte hos mig i allafall, men är vacker!! Revsugan är planterad av mig, men den har inte tagit sig riktigt på tre år shy.gif . Men hos grannen växer den i halva gräsmattan!
Danne031
Ja lite googlande så tycker jag mig vara säker på att det är blåsuga, däremot så har jag en del snarlika fast lägre och mer 'kål' formade som spridit sig rejält på gräsmattan. Ska kika lite närmre på Revsuga också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon