Full version: Home sweet home
Ezereht
Nu är jag hemma från min utplacering i Boden. De rosor jag hade beställt hade dom inte fått tag i och årets rosleveranser hade inte ens kommit så jag köpte lite annat för mitt presentkort, sådant dom hade kvar från i fjol får man förmoda.

Det blev: Therese Bugnet (ja alltså kände ju att det var ren diskriminering att inte ha min namnros i min trädgård).
Prairie Joy (den har sett så söt ut på alla bilder jag sett).
Hope for Humanity (hoppas den har lite snyggare växtsätt än min Adeladie Hoodless).
Mme Boll (Jag har sneglat på den länge, måste ju våga lite gammeldags rosor också *hihi).

och... Stiffe blir väl glad... en VÄLDIGT taggig Single Cherry smile.gif Så nu hoppas jag få känna denna omtalade god-doft i sommar. Men jag vet inte vart taggmonstret ska få plats riktigt, men så länge den är i krukan kanske den kan få vara i min ros-baby-rabatt.

Sen måste jag berätta att mina första rossticklingar har fått blad! Då måste dom väl leva? Jag knipsade av 6 bitar (av tunnare grenar) från min kompis Louise Odier innan jag åkte för lite drygt 2 veckor sedan. Stack ner dem i blomjord hemma, var två krukor där mina frön inte grott, och lämnade dem i makens och lill-sonens "ömma" rotfl.gif omvårdnad. Kommer hem och 3 av dem har börjat få ganska stora blad redan, på bara 2 veckor! Var kala kvistar utan knoppar när jag tog dem.

Ska jag bara låta dom vara nu? Eller ska jag göra något särskilt?

svennis
Se hur det går.
Tror inte du får rötter när det kommer blad först.. whistling.gif
På det igen.. biggrin.gif
Kajsa
Bara härliga sorter där, självklart kommer du bli nöjd genom åren ! Och ni slipper alla blöta vintrar där uppe och mindre av svampsjukdomarna.
Ezereht
Aha.. hmm. Jag tror jag testar vintersticklingar next då.. Nu vill hon nog inte klippa mera.

Men sticklingarna till äppelrosor som jag fick av dig förra sesongen Svennis dom har överlevt vintern och har små knoppar. Hoppas på dom då. Samma med vildrosen som jag tog skott på från 4H gården. Den som doftade såååååå gott.

Ghislain de feligonde har lyx-plastkupa över sig nu och har börjat få små blad. Går och kikar på henne då och då.
emmalofo
Kan du inte berätta om din ros-baby-rabatt?
Ezereht
Å inget särskilt, bara en bit av landet/rabatten där jag förvarar experiment tills dom är stora/dör och får flytta vidare, en "nursery" s.a.s. Man behöver ju någonstans att förvara sådant också. Bra jord där och lite varmare än på en del andra ställen i trädgården.
emmalofo
Så du flyttar dina rosor alltså? Har annars fått intrycket av många av rosexperterna som hänger här (smile.gif) att dom inte gärna gör det.

Jag har som så många nybörjare planterat mina rosor för tätt och kommer säkert att få flytta runt dom en del i framtiden.

Men jag har lite grann tappat respekten för det där med att inte flytta växter, har själv flyttat runt mina pioner i många omgångar, och dom blommar alltid snällt sommaren därpå trots att dom ska vara så svårflörtade med flyttar.
gulmåra
Äsch, det går alltid att flytta rosor. Det blir lite krångligare bara när de vuxit till sig. Då får man klippa ner ovan jord i proportion till att man aldrig får med alla rötter. Lättare på vår och höst eftersom rosen är i vila och inte behöver lika mycket vatten. Svårare om man måste flytta mitt i sommaren. Då gäller vattna,vattna under flera veckor och vattna mera under resten av sommaren sweatingbullets.gif plus gärna lite solskydd!

Ezereth, Therese Bugnet är den enda av kanadensarna jag har. Den har blivit jättefin efter mååånga år. Men så lång väntan tror jag inte behövs där uppe hos dig! biggrin.gif

Stiffe
Man får gratulera till ett gott val. tummenupp.gif Taggmonstret blir nog inte så där jättestort. Mina är efter 2 år ca 70x70cm. Skulle gissa på en slutstorlek om ca 1x1m. En annan fördel med pimpineller, såsom Single Cherry, är att de blommar innan de "vanliga" rosorna, och förlänger alltså rossäsongen med flera veckor. smile.gif

Vad menar du med att våga gammaldags rosor? Där finns ju alla säkra kort. Det finns åtskilliga tuffingar för zon 5, och även en del zon 6.

/S
Ezereht
Jag har mest moderna rosor än så länge, bara blev så Stiffe, jag gick på remonterande och härdiga när jag "startade".
marius
VAD betyder "remonterande"?? Har stött på detta namn när jag surfade runt om rosor?
Ezereht
Det kommer kanske från engelskans remount (typ upp och hoppa igen). Det betyder att rosorna, förutom att blomma i Juli som alla andra rosor dessutom fortsätter blomma vidare i Augusti och September (en del tills snön fryser dem). Men kräver också lite mera gödsel då, eftersom det tär lite på dem att sätta blom hela tiden.

De flesta gammeldags buskrosorna är engångsblommande, i Juli. De flesta moderna rabattrosorna är remonterande och även många moderna buskrosor.
marius
Jaha! Låter bra, jag har just köpt och planterat en "New Dawn" i en stor kruka på min balkong - hoppas att den är REMONTERAD då tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon