Full version: Skott från klematis?
Anna of Vallentuna
Hej

"Lyckades" ha av några kvistar från min gullklematis igår.
Kan man sätta kvistarna i vatten och därmed få rötter till en ny planta?
Om inte, hur tar man sticklingar från klematis (& kaprifol)?

mvh
Anna
octachoron
Gullklematis (clematis tangutica) är väldigt lätt att rota via sticklingar.
Jag har dock aldrig lyckats få den att utveckla rötter i vatten utan satt sticklingen i såjord direkt, EJ i direkt solsken.

Dock så undrar jag vilken typ av stickling du tagit på denna tid av året?
Har klematisen redan hunnit växa så mycket hos dig?
Annars brukar man väl rekommendera att ta sticklingar på våren/sommaren och inte toppsticklingar av klematis. Dock så har jag lyckats med toppstickling av gullklematis också:-)
Anna of Vallentuna
CITAT (octachoron @ 09-05-2009, 12:17) *
Gullklematis (clematis tangutica) är väldigt lätt att rota via sticklingar.
Jag har dock aldrig lyckats få den att utveckla rötter i vatten utan satt sticklingen i såjord direkt, EJ i direkt solsken.

Dock så undrar jag vilken typ av stickling du tagit på denna tid av året?
Har klematisen redan hunnit växa så mycket hos dig?
Annars brukar man väl rekommendera att ta sticklingar på våren/sommaren och inte toppsticklingar av klematis. Dock så har jag lyckats med toppstickling av gullklematis också:-)

Nästan samtliga klematis som växer på fjolårsveden har decimeterlånga nya skott här i min Sthlms-trädgård. Det var när jag skulle frisera bort lite "gammalt" som jag lyckades ha av några kvistar.
Jag satte hela "kvisten" i vatten, men du menar alltså att jag ska prova att sätta dem direkt i jord?
Ska jag då korta ner kvisten så att jag endast har fästet där det nya skottet växer, eller hur gör jag bäst?
Hoppas att du förstår hur jag menar... blush.gif
octachoron
Jag tycker personligen att det är bäst att sätta sticklingen i sandblandad(så)jord direkt utan att gå omvägen via vatten.
Rötterna som sticklingar utvecklar i vatten är inte anpassade för jord utan måste ombildas när man sedan planterar om sticklingen till jord plus att det som regel är lättare för sticklingen att ruttna i vatten.

Det brukar fungera bäst med tvånodsstickling, dvs på det nedersta bladfästet tar man bort bladen och planterar det under jord tillsammans med en bit av stammen. Man låter bladen på det översta bladfästet vara kvar. Jag har börjat täcka jordytan med lite grövre sand, det bevarar fuktigheten i jorden bättre och kan avskräcka en del elaka insekter.
Sedan vattnar man jorden så att den blir fuktig. Ev placerar man sedan krukan i miniväxthus alternativt sätter en uppspänd (med stödpinnar) plastpåse med lite hål i runt krukan. Detta bevarar fuktigheten i sticklingen så att den hinner bilda rötter innan den torkar ut (en kapplöpning mellan rotbildning och uttorkning).

Läs mera på t ex
AoT klematissticklingar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon