Full version: id-hjälp lökväxt
buffy
Vi har nyligen tagit över en gammal kolonilott där det nu i vår växer mängder av en slags lökväxt som jag gärna vill ha hjälp med att bestämma. Blomningen måtte ha varit rätt oansenlig eller så regnade den snabbt bort i de rätt kraftiga vårregnen nyligen, eftersom jag inte har "tänkt på" den, men blommorna måste ha varit vita, det finns rester av vita blomblad kvar. Det har bildats små pärlliknande lökar i toppen på blomstjälkarna. Blomstjälkarna är trekantiga och rätt styva. Bladen har börjat lägga sig ned. När man trampar på växterna eller tar i dem känns en kraftig lökdoft. De växer inne bland buskar och på bräskiga ställen. Här är tre bilder.
oakpine
Det ser ut att vara snödroppslök, Allium paradoxum.
buffy
Tack! Jag vågade ej använda dem i matlagningen så länge jag inte visste vad de var. Jag gjorde en sallad till grillmiddagen ikväll med både små topplökar och blad i, det blev väldigt gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon