tepa
Hej

Denna fråga kanske inte riktigt hör hit, men jag frågar ändå. Jag tog fram två burkar vispgrädde ur frysen i morse. Ska laga potatisgratäng till middag. Pä den ena burken stod det 11.2.2008. Duger den ? Bara att slänga ?

Hälsn Tepa
Solstorm
Smaka på den! Smakar det inte surt eller härsket så kan du använda den.
tepa
Hej, Solstorm. Vet inte om jag vågar smaka. Lukta kanske. Någon som vet att den är för gammal, säg till. Tack.

Hälsn Tepa
Betty
Hittade det här på Kostcoachen.se:

Hållbarheten är betydligt kortare för feta livsmedel som fläsk, strömming och lax. För färdiglagad mat och bakverk gäller samma sak: ju mer fett desto kortare hållbarhet.

...och en lista med hållbarhet för olika köttsorter:
Magert nötkött: 8-12 månader

Fett nötkött: 6-10 månader

Magert fläskkött: 6 månader

Fett fläskkött: 4 månader

Mager fisk: 6-12 månader

Fet fisk: 3 månader

Inälvsmat, lever, njure: 5-7 månader

Älg, vilt: 12-14 månader

Lamm: 8-10 månader

Köttfärs: ungefär hälften så länge som helt kött från samma djur

Jag skulle gissa att den där grädden är härsken, jag skulle då inte vågat använda den...

tepa
Du har rätt, Betty. Jag tar fram en ny. Tack. Det var just det jag gissade. Feta grejer håller inte lika längre i frysen.

Mvh Tepa
KURT
Det är inte farligt att smaka på den, min gissning är att den inte är härsken.
Whiskuchi
Jag skulle tinat den och luktat. Mjölkprodukter kan såvitt jag vet inte bli dåliga utan att lukta illa - är lukten ok är produkten ok.
KURT
CITAT (Whiskuchi @ 09-05-2009, 18:14) *
Jag skulle tinat den och luktat. Mjölkprodukter kan såvitt jag vet inte bli dåliga utan att lukta illa - är lukten ok är produkten ok.

Jodå, eftersom de är pastöriserade så avdöas ju de naturliga mjölksyrabakterierna, medan sporbildare överlever pastöriseringen. Så speciellt i feta mjölkprodukter kan man få t ex Bacillus cereus, och det är främst den som bestämmer bästföredag. Men har den legat i frysen, så är det ju inget problem med bakterier.
therese.kvist
Men grädde blir ju vidrigt i frysen!!!
Går iaf inte att vispa, blev som keso, höll absolut inte ihop.
KURT
CITAT (therese.kvist @ 10-05-2009, 08:42) *
Men grädde blir ju vidrigt i frysen!!!
Går iaf inte att vispa, blev som keso, höll absolut inte ihop.

Javisst, men det går ju utmärkt att använda i matlagning. Om man fryser den i påsar för istärningar, så kan man använda t ex till såser.
Biggan_
CITAT (KURT @ 09-05-2009, 19:44) *
Jodå, eftersom de är pastöriserade så avdöas ju de naturliga mjölksyrabakterierna, medan sporbildare överlever pastöriseringen. Så speciellt i feta mjölkprodukter kan man få t ex Bacillus cereus, och det är främst den som bestämmer bästföredag. Men har den legat i frysen, så är det ju inget problem med bakterier.

Men vispgrädde är ju fet, och fett härsknar även i frysen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon