Limeblossom
07-10-2003, 12:20
Hallå! Nu behöver jag hjälp.. Har fått lökar av en vän som fått dom genom Rosenhagensblomsterklubb. Väldigt konstigt märkta tycker jag.
I medföljande brev står det att det ska vara krokus,anemoner,bukettlilja och oxalis. På påsarna står det krokus och oxalis men dom andra två är märkta kornblomma (är inte det blåklint?) och ipheinon. Hittar inte dom namnen någonstans...
Hjälp mig, den som kan.
Också maskros har kallts kornblomma en gång i tiden eftersom den bästa tiden att så korn ansågs vara när maskrosen började blomma. Men det har du knappast någon större hjälp av här. Beklagar.
Micke
PS. Om du är intresserad så finns det en amerikansk sajt med bilder av olika växters frön, utgående från växternas latinska namn:
http://www.ag.ohio-state.edu/~seedbio/seed...d_id/index.html
Åsa, mälardalen zon 2
10-10-2003, 21:17
Rätta stavningen på andra lökväxten är Ipheion har för mig att den brukar kallas vårlilja på svenska. Det är en ganska lågväxande lökväxt med blå blommor, hos mig har den fört en tynande tillvaro och av de 40 jag planterade för flera år sedan är det bara några enstaka som dyker upp om det beror på att de är dåligt härdiga eller att det är något annat fel vet jag ej.
Ipheion uniflorum (vårlilja), bra Åsa! Den hittade jag i en av mina böcker. Besvärlig typ för vetenskaparna, har haft en massa andra namn också som t.ex. Brodiae uniflora, Tristagma uniflorum, Triteleia uniflora. Långblommande, blommorna oftast ljusblå, finns även vita och djupt lila, angenäm doft. Bladen luktar vitlök om de krossas (stämmer det Åsa?). Inte särskilt härdiga, bara ner till drygt -20 enligt boken. Föredrar skyddat läge i fläckvis skugga (i direkt sol i kallare klimat), vill ha väldränerad jord.
Det som återstår har alltså ledtrådarna "anemoner" och "kornblomma". Det går inte ihop, sökte på anemoner på nätet för att se vad som kunde dyka upp, men där fanns ingen kombination med kornblomma. Men om kornblomma också är felstavat i likhet "ipheinon" (som alltså var ipheion) finns det en möjlighet att det handlar om Anemone coronaria, d.v.s. bukettanemon. Anemone coronaria var. cyanea kallades på en engelsk sida för crown anemone, alltså kronanemon. Det finska namnet för Anemone coronaria är "kruunuvuokko", vilket betyder ungefär kronsippa eller kronanemon. Vad tror ni om det?
Micke
Anemone coronaria har knölar, inte lökar, och är mörkbruna ojämna "pluttar".
Jaha du Nina, det tror jag säkert, men Limeblossom har heller inte sagt att det är lökar i påsen, bara vad som står på den. Läs från början: enligt följebrevet ska påsarna innehålla krokus, anemoner, bukettlilja och oxalis. På två av påsarna stod det också krokus och oxalis. Stryk dem. Kvar har vi två påsar som det står kornblomma respektive ipheinon på. Ipheinon är uppenbarligen en felstavning som Åsa påpekade och att det borde vara Ipheion, dvs vårlilja, vilket kanske är det som felaktigt benämns bukettlilja i följebrevet. Vad har vi kvar? Enligt följebrevet något som kallas för anemoner och en påse som det står kornblomma på. Resten av resonemanget kan du läsa i mitt förra inlägg.
Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.