buffy
Vi har nyligen tagit över en gammal kolonilott där det nu i vår växer mängder av en slags lökväxt som jag gärna vill ha hjälp med att bestämma. Blomningen måtte ha varit rätt oansenlig eftersom jag inte har "tänkt på" den, men det finns rester av ngt som ser ut som vita blomblad kvar. Det har bildats små, gulgröngenomskinliga, pärlliknande lökar i toppen på blomstjälkarna. Blomstjälkarna är trekantiga. Bladen har börjat lägga sig ned. När man trampar på växterna eller tar i dem känns en kraftig lökdoft. Vi har också smakat på dem, både på lökarna och bladen, de var väldigt goda och smakade som lök, smålökarna kunde vara rätt starka. Ingen av oss blev sjuk, men vi vet inte om detta är en köksväxt. Plantorna växer som en matta av undervegetation där det är halvmörkt och skuggigt. Jag har googlat på topsetting onions och bulblets men hittar inget som riktigt liknar de här. Bladen påminner mest om de hos snöklockor eller "klockhyacinter".
rosita
Kan det vara någon form av snödroppe? Mina ser ut ungefär som på er bild, men luktar inte lök.
buffy
Snödropparna får en hård grön frökapsel i änden på blomsprötet. Bladen är lika snödropparnas, men de här får små lökar - 0,5 cm i diam ungefär - i små klungor i toppen, en del får dessutom ett par små spröt som utgår från "lökklustret" och där det sitter ngn liten lök längst ut.
rosita
Okej, men jag tror nog inte den är ätlig, utan att det är en prydnadslök av något slag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon