forza1971
Hej, har fått ohyra på citronträdet men kan inte se vad det är som äter på det.

Någon som vet vad det är? Hur får jag bort det?
Eller är det kylan som gjort det?

Citronohyra 1.JPG

Citronohyra 2.JPG
Åsa, mälardalen zon 2
Det där ser ut som mekaniska skador ex. bladet kanske har fastnat på något sätt ex. man kanske har sött i växten när man gått där eller så kanske man skadat den när man tagit i växten, kanske när man planterat om, flyttat på växten el. dyl. och sedan torkar kanterna på skadan så den syns bättre.
forza1971
Tack för svaret jag fick. Jag börjar tro att det är två problem: Mekaniska skador och - ja, vadå?

Bladen äts upp (äts eller inte, de försvinner) vid toppen, de har inte trillat av. Finns inga spår av bladen på golvet.

Ohyra1.JPG

Ohyra2.JPG

GunnellF
CITAT (forza1971 @ 16-05-2009, 18:46) *
Tack för svaret jag fick. Jag börjar tro att det är två problem: Mekaniska skador och - ja, vadå?

Bladen äts upp (äts eller inte, de försvinner) vid toppen, de har inte trillat av. Finns inga spår av bladen på golvet.

Ohyra1.JPG

Ohyra2.JPG

Bladen ser något klorotiska ut, ser ut som näringsbrist av nåt slag. Vad göder du med?

Det kan även vara kvalster - har du kollat noga så att du inte har några små spindellika kryp på plantan?
forza1971
Nelson Garden, citrusnäring.
Ska kolla riktigt noga efter kvalser...
GunnellF
CITAT (forza1971 @ 16-05-2009, 19:00) *
Nelson Garden, citrusnäring.
Ska kolla riktigt noga efter kvalser...

Näringen borde vara okej, tycker jag.
MariaS
Det är inte ovanligt att citrusar får dessa marmorerade blad på vårkanten. Det beror ofta på bristen av rätt ljus. Det brukar rätta till sig ganska snart efter att man ställt ut dem på våren.

Att juvenila blad plötsligt försvinner, är inte heller ovanligt på citrusar. ( Sent utvecklade blad från hösten)Är det för torrt i luften, torkar bladen bort och helt enkelt förintas... Så fort växten kommer ut i solen, kommer den att sätta nya blad, som blir betydligt starkare.

På de bilder som du bifogat, måste jag säga att du har en mycket fin citrus, som du ska vara stolt över. Citrusar är inga enkla "krukväxter".
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 16-05-2009, 20:28) *
Det är inte ovanligt att citrusar får dessa marmorerade blad på vårkanten. Det beror ofta på bristen av rätt ljus. Det brukar rätta till sig ganska snart efter att man ställt ut dem på våren.

Att juvenila blad plötsligt försvinner, är inte heller ovanligt på citrusar. ( Sent utvecklade blad från hösten)Är det för torrt i luften, torkar bladen bort och helt enkelt förintas... Så fort växten kommer ut i solen, kommer den att sätta nya blad, som blir betydligt starkare.

På de bilder som du bifogat, måste jag säga att du har en mycket fin citrus, som du ska vara stolt över. Citrusar är inga enkla "krukväxter".

tänkte det samma, tycker den ser väldigt välmående ut. jag som ''måste'' ha mina inne i lägenhet i ca +15c och inget extra ljus får alltid sådana skott i jan-feb-mars.

och jag sköter min efter alla konsten regler och ger dom vintervila ute och dom både blommar och sätter frukt men ändå får jag dessa bleka skott SOM liknar järnbrist ibland.

men järnbrist brukar visa sig på ett annat sätt än vad dom på bilden visar.
forza1971
Tack för dessa svar! Nu vet jag att jag inte behöver oroa mig mer för mitt citronträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon