Full version: Glasörtskaktus
Olli
Jag är väldigt mycket novis på krukväxter men har efter en stunds googlande räknat ut att jag har en glasörtskaktus. Den är ganska gammal och har på sistone fått en massa vinröda prickar på en del grenar. Det kan vara så att det är grenarna som fått mest sol (den står i fönstret och har trivts med det sedan den var bäbis). De prickiga grenarna är även lite smalare än de andra.

Är det någon slags sjukdom den fått? Paradisträdet och fikusarna som står bredvid har inga prickar eller andra problem. Någon som har koll eller varit med om något liknande?

tepa
Hej Olli och välkommen hit. Har inte så mycket erfarenhet av kaktusar, Julkaktusar då, så jag har
tyvärr ingen aaaning, men du får snart svar. Jag lovar!

Hälsn Tepa
pejori
Min erfarenhet när det gäller kaktusar, är att dom skickar ut färg i bladen/skjälkarna, när dom har förutsättningar att blomma men kraven inte är uppfyllda.
Tex. blir jul/påskkaktusar färgade i bladen om dom har rätt förutsättningar på våren men för lite vatten/ljus.

öka lite på vattnet, eftersom den står soligt, så kanske blommor kommer. (har blommat en gång här på tjugo år) tummenupp.gif
Olli
Denna är kanske fem år gammal och har blommat en gång, med jätteorangea blommor i ungefär en månad. Det var i höstas någon gång. Ska prova med mer vatten. Den fick en skvätt näring idag med, det kanske den gillar.

Tack för svaren. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon