Full version: Klematisbladstekel
Betty
Läser i boken "Trädgård i kallt klimat" att om man inte vill spruta gifter i sin trädgård och inte heller vill lägga ner allt för stor möda på att jaga larver, så bör man tänka sig för innan man planterar sorter av alpklematis. Klematisbladstekeln angriper flera av de allra härdigaste klematissorterna.
Den angriper dock inte alla klematis. Varken storblommiga eller italienska sorter verkar vara intressanta för klematisbladstekeln.

Min fråga: Gäller detta även om man har frösått sin alpklematis?
Bör jag avstå från att ta risken?
Hade en tanke att den blå alpklematisen skulle göra sig bra tillsammans med min gullklematis...
Åsa, mälardalen zon 2
Klematisbladstekeln är en liten fluga som lägger sina ägg i de nya skotten runt maj så det spelar ingen roll om du frösår eller sticklingsförökar, finns stekeln i området kan den flyga till dina plantor. Ser du att årsskotten blir knottriga på våren klipp bort dem så blir det färre larver som kläcks.
KURT
Stekeln kan kaläta grenar av alpklematisen, men ofta brukar hungriga fåglar kunna avhjälpa problemet. Det finns ingen anledning att avstå från att plantera alpklematis, bara för att man inte vill spruta gifter.
Betty
Tack för svaren Kurt och Åsa! Ok, då låter jag bli att gå ut och ta upp mina små fina fröplantor ur rabatten! smile.gif
Gunvor Nilsson
Jag har noterat i min årskalender bland alla så- och odlingsråd att man skall lägga tallstrunt framför klematis mot klematisbladstekeln. Jag kommer inte ihåg var jag fått uppgiften ifrån bara att jag läst det i år.
/Gunvor
Berit
CITAT (Gunvor Nilsson @ 14-10-2003, 06:55) *
Jag har noterat i min årskalender bland alla så- och odlingsråd att man skall lägga tallstrunt framför klematis mot klematisbladstekeln. Jag kommer inte ihåg var jag fått uppgiften ifrån bara att jag läst det i år.
/Gunvor

Vad är " tallstrunt "?? help.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon