Hej!
Var nyss in på närmaste plantskola och frågade om aronia mel. 'Hugin' att ha till häck. Leverantören hade slut på barrotade häckplantor men jag skulle få köpa krukade plantor som inte var så höga än (ca 15-20 cm i 2 liters kruka) för 33kr plantan. Är detta ett bra pris? Är det bättre att leta vidare efter häckplantor som är högre men bara en "pinne" eller växer aronian så snabbt att det inte gör så mkt att de är låga nu?
Måste höra av mig senast i morgon om jag vill beställa så jag blir mkt glad för snabbt svar!
Vänliga hälsn.
Sara
Åsa, mälardalen zon 2
09-05-2009, 16:22
Jag skulle ta den krukodlade, den har ju troligtvis redan en massa aktiva rötter så den kommer igång snabbare, den barrotade måste ju först få lite fart på ötterna innan den börjar växa och det kan ju ta flera veckor.
Hugin tycker inte jag är så speciellt snabbväxande så det kommer ju ta några år att få till en häck oavsett, men jag tror ju inte att du får en snabbare hög häck av de barrotade plantorna.
Kan tillägga att på E-plantas hemsida är sorten bara listad som härdig till zon 4 så även klimatet kan bromsa en del då man odlar en växt som inte är helt härdig i zonen eller om man odlar den på gränsen för vart den är härdig.
Tack Åsa! Någon i zon 5 som har erfarenhet av hur aronia växer här? Vill ju inte köpa 40 m häck som inte klarar klimatet...
Eva 33c
09-05-2009, 20:10
Själva arten, aronia melanocarpa, är härdig här i zon 5. Jag har en kortare häck av den. Men tydligen är sorten 'Hugin' inte riktigt lika härdig. Men arten blir ju betydligt högre om den får växa fritt än Hugins angivna 1-1,5 m. Och kanske inte lika kompakt heller? Men växer bra gör den och jag har sett klippta häckar här i stan av den.
pebblelake
09-05-2009, 22:51
jag har "Hugin" i zon fem och har alldrig sett några skador på den,den växer fort upp till 170 cm.däremot tycker jag den passar sämre till häck för den har vekare grenar än "orginalet".Den blir som sagt inte lika våldsamt stor som vanlig aronia men det går ju att klippa ned den så den får mer stadga.Grenar går av lättare från snöntyngden på hugin än vanlig aronia.
Pebblelake: 170 cm?! På plantskolan sa de 80 cm... Jag vill ha en häck som inte blir högre än 120-130 cm helst lägre och de rekommenderade A. melanocarpa var. 'Hugin' då... Isf blir det till att klippa, jag gillar ju växten som sådan.
Nu blir det nog iaf inte ngn häck denna månad

, tjälen har ännu inte gått ur marken och innan dess får vi inte köra hit matjordslassen som behövs, vägen klarar inte tyngden. Ja, ja det blir inte alltid som man vill

men det blir nog bra ändå i slutänden!
Tack alla som svarat! Även om jag inte har omedelbart behov av informationen så kommer den till användning senare!
Eva 33c
10-05-2009, 10:05
Men om du "slår till" på de krukade plantorna så är det ju ingen panik med utplanteringen. De kan ju fortsätta att växa i sina krukor till du fått din matjord. Det är en av fördelarna med krukade plantor.
Eva 33c: På plantskolan sa de att plantorna måste ner i backen inom 2 veckor, 3 v inkl leverans, jag är inte säker på att vi hinner få allt i ordning innan dess. Vi måste gräva för häcken och få ut matjord innanför häcken för gräsmattan och som sagt, tjälen har inte släppt så vägen är inte farbar för lastbilar och det går ännu inte att gräva upp matjorden...
Men jag vet inte hur bra pris 33kr/planta är? Det kanske inte är så speciellt billigt? Jag har försökt kolla upp det men det är svårt att få svar när man ringer plantskolorna här omkring i dessa bråda dagar... Om det är normalt pris behöver jag inte ha så bråttom förutom att jag så klart vill få dit häcken så man ser att det händer något här, att det blir mer likt en trädgård

!!!
Vänl.
Sara
Åsa, mälardalen zon 2
10-05-2009, 14:06
Där har de fel på plantskolan, sitter de i kruka kan de vänta betydligt längre än så, möjligtvis att man lite längre norrut kan behöva få er dem senast juli för att de ska hinna rota sig väl innan vintern men här i söder kan man pyssla om krukodlade växter under sommaren och plantera till hösten om man vill. Det är ju det som är fördelen med krukodlat att man kan plantera under nästan hela året bara man kommer ihåg att skära upp ev. rotsnurr. +Planterar man när det är varmt måste man vattna väl.
Eva 33c
10-05-2009, 14:21
Ja, jag tyckte också det lät lite underligt att det skulle vara bråttom med krukodlat.
Ja då behöver jag ju inte stressa över allt annat som ska göras innan häcken kan planteras! Tyckte det lät konstigt när trädgårdsmästaren sa att det skulle vara så bråttom men med 3 ungar brevid mig som frös som hundar och ville hem så hoppade jag över utfrågningen. Trädgårdsmästaren hade nog glömt att leverantören inte hade barrotade och gav mig "barrotade-häckplantor-talet" av bara farten

Ska nog ringa i morgon och se om det fortf finns möjlighet att beställa.
Tack alla för kloka råd och synpunkter!
pebblelake
10-05-2009, 17:39
CITAT (Sarasl @ 10-05-2009, 09:43)

Pebblelake: 170 cm?! På plantskolan sa de 80 cm... Jag vill ha en häck som inte blir högre än 120-130 cm helst lägre och de rekommenderade A. melanocarpa var. 'Hugin' då... Isf blir det till att klippa, jag gillar ju växten som sådan.
Nu blir det nog iaf inte ngn häck denna månad

, tjälen har ännu inte gått ur marken och innan dess får vi inte köra hit matjordslassen som behövs, vägen klarar inte tyngden. Ja, ja det blir inte alltid som man vill

men det blir nog bra ändå i slutänden!
Tack alla som svarat! Även om jag inte har omedelbart behov av informationen så kommer den till användning senare!
Ha ha

ja första året kanske,men den är fin och går som sagt att klippa hårt så den blir lite stadigare.Björkspirea "tor" kanske kan vara ett alternativ

den blir blommar vitt på försommaren och växer "bulligt" samt får jättefin höstfärg.
Jag har 20 meter häck av Hugin och tycker den är jättevacker! Jag bor i zon 4-5, dock i Västra Götaland, så tjälen gick ur för länge sedan. Kanske inte jämförbar zon...?
Jag köpte barrotade plantor för 3 år sedan och har haft dem under halm och har gödslat varje höst med grisgödsel. Rensar ogräs 2 ggr/år och de är nu ca 80-100 cm höga. De ska väl bli upp emot 1,5 meter om jag jag kommer ihåg rätt.
Hej ABCiV!
Bra att veta att barrotade också kan klara sig och lite om hur man ska sköta dem för att (uppenbarligen!) få dem fina! Tack! Kikade lite på dina bilder på din hemsida, jättefina och inspirerande (ffa växthuset, vi ska strax röja på marken där vårt ska stå) men tyvärr såg man inte så mkt av aroniahäcken där. Vi har också "falurött" hus (inte slamfärgen tyvärr så den är inte lika varm och levande) och jag tror att aronia kommer att passa utmärkt till husfasaden på hösten!
Hälsn.
Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.