Micke_B
hej

Förra året hade jag jordgubbsplantor i krukor (med lagom framgång tummenupp.gif ). Jag övervintrade dem i ett nygrävt land. Nu var jag tvungen att göra om en del i landet så jag grävde upp plantorna och satte dem i småkrukor oså in med dem i växthuset.

Nu undrar jag om det är en bra idé att ha dem i växthuset några veckor eller är det bättre att plantera ut dem direkt när landet är färdiggrävt? Vad tror ni?

Tack på förhand för alla kloka tips

/Micke

som bor strax norr om Stockholm
GME
Hej smile.gif

Jordgubbar verkar vara ett tåligt släkte så överlevnaden är det nog inga problem med hur du än gör.
Däremot avkstningen i år kan ju påverkas av att plantorna behöver ettablera sitt rot system i viss mån efter omplanteringen.
Eftersom du ställt dem i växthuset så har de ju haft det lite varmare så att de kommer att stanna av lite när de nu kommer ut igen.
Har det inte gått alltför många dagar sedan du tog upp dem och gjorde om landet skulle jag plantera ner dem där du vill ha dem igen i landet så snart som möjligt.
Grejen med jordgubbar i växthus är att man måste tillse att de blir pollinerade, blomman är visserligen tvåkönad men man kan behöva ruska runt lite i blomman för att tillräcklig befruktning ska ske, detta fixar ju insekter åt oss ute i landet smile.gif

Lycka till !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon