Full version: Vilken larv?
ranchn
Vilken larv är detta? Sambon tycket det kunde vara en fjärilslarv, men vi tycker den är så stor.
Vi hittade den under en sten i vår trädgård i Hällnäs (Västerbotten)

vildvittra
kan det vara en larv av en allmän pingborre?
jag är inte alls kunnig inom området men måste ju ändå gissa
http://blogg.passagen.se/molly1969/entry/b...r_av_olika_slag

nu vart jag också nyfiken smile.gif
/Nina
KURT
Det är svårt att se, men jag tycker att den verkar ha benpar som fjärilslarver.
ranchn
Spänande... smile.gif

Jag har sökt på halva internet, men har inte hittat en larv i just denna färg.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker också det liknar en fjärilslarv och den är inte för stor för att vara fjärilslarv det finns fjärilslarver som blir uppåt 10-15cm ex. ligustersvärmare, allmän träddödare
myrtille
CITAT (ranchn @ 10-05-2009, 07:49) *
Jag har sökt på halva internet, men har inte hittat en larv i just denna färg.

Nyligen upptäckte jag att man söka bilder efter färg på Google. Prova det om du inte redan gjort det!

Azur
Såvitt jag vet är det bara fjärilslarver som har falska ben på bakkroppen (dvs sex äkta, ledade, "insektsben" i framänden, och en räcka falska, mjuka, oledade ben på bakkroppen) så det där bör vara nån stor fjäril. Fast inte en svärmare eller dagfjäril.
Gossen Ruda
Jag har faktiskt ingen aning, även om jag borde he det. Lutar också åt nån fjärilslarv. Den kan knappast på promenerat med dessa ben så förmodligen har den levt underjordiskt. I så fall troligast något nattfly men säker är jag inte.
ranchn
Häftigt! Vilken bra sökfunktion när man ska söka på t ex. blommor.

CITAT (myrtille @ 10-05-2009, 12:26) *
Nyligen upptäckte jag att man söka bilder efter färg på Google. Prova det om du inte redan gjort det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon