nybörjarentusiast
Jag har på flera ställen läst att det radavstånd som står på fröpåsar och i övrigt rekommenderas för olika grönsaker osv inte gäller vid odling i pallkragar. Jag har dock inte läst någon förklaring varför man kan odla tätare i pallkragar än ett vanligt trädgårdsland och är nyfiken på varför det är så. Någon som vet? Om det nu är så att man kan odla tätare i pallkragar hur tätt ska man då odla. Halva avståndet som det står på påsen eller är det bara att testa och sen gallra om man ser att de inte växer som de ska?

Åsa, mälardalen zon 2
Plantavstånden kan man gärna fortsätta hålla i pallkrage + i vanlig hemodling, men radavstånd behöver man inte hålla alls i hemodling det är mera för att traktorn ska kunna ta sig fram och få hobbyodlare använder traktor vid odlingen.

+Är man extra noga med regelbunden gödning och vattning kan man även minska ner något på plantavstånden och ändå få hyfsat bra resultat enligt min erfarenhet.
nybörjarentusiast
Ok så det har bara med verktyg att göra. Trodde det var för att det man planterar ska utvecklas bra. Då är det väl bara att plantera på och sen gallra om man ser att det inte utvecklas som det ska. Känns betydligt bättre när man kan plantera lite tätare för om man ska gå på det som står på påsen så blir det ju väldigt glest och kräver utrymme. Tack för tipset!
Bassam
Tack för frågan

Avstånd mellan växter bror på sorte som man ska plantera.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon