Alpiner i Halmstad
För några år sedan köpte vi ett bra och allsidigt trägårdsverktyg på Överskottslagret. Det var en korp med ett enormt omfång, den är nästan 1 meter mellan spetsarna. Korpen använde man förr, när man för hand arbetade i grustag.
Huvudet är tungt, så det gäller bara att lyfta högt och sedan svinga ner hornet i marken. När jag efter några svingar fått ner hornet tillräckligt djupt är det bara att bryta upp. Med foten på det upprättstående hornet och båda händerna om skaftet kan jag bända upp material från ca, 0,5 m djup.
Vi, det har än så länge bara blivit jag, som använder korpen till bl.a.
1. Lufta runt äldre träd, i hålen kan jag släppa ner gödning.
2. Bryta upp rötter och stenar.
3. Runt torpets trädgård går en 50 år gammal syrenhäck, som fått nytt liv sedan vi flyttad in och började göra rabatter. Syrenrötterna söker sig hela tiden nya vägar i sitt sökande efter gödning.
Varje år bryter jag med korpen upp rötterna som söker sig in mot odlingarna. Tack vare korpen kan vi hålla syrenrötterna på på avstånd.

Jag blir trött bara jag skriver om den.
Bernt
andersen
Vadå? andvände för, den är mitt favorit verktyg när man ska anlägga diken där är den perfekt att använda för att komma åt stenar i en fotbolls storlek.

men jag måste säja att jag viste inte om namnet på den.
Sylvia
Tur att du inte bor i KORPilombolo, där behövs det ännu mer handkraft för att hacka loss permafrosten ur jorden!! tongue.gif laugh.gif
Alpiner i Halmstad
Är det inte i dom trakterna som lökarna låter knölarna handha korpen?
M.v.h. Bernt
Cilla
Javisst är den bra, den är viktig här i trädgården också. Mycket lättare när jag ersatte den mot det spett jag använde förut. Spettrörelsen gör ont i handlederna efter ett tag!

Har inte tänkt på att man kan lufta kring kronorna med den, tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon