Heliconia
Hej!

Jag har köpt en Kopparhäggmispel i "buskmodell" (billigaste alternativet) och vill uppstamma. kan jag beskära (hårt) nu eller bör jag vänta till JAS?

Mvh // Conny
pebblelake
Jag ser att du bor i zon 5 som jag, då kan du klippa den nu.Min har i alla fall inte slagit ut än.
GunnellF
CITAT (Heliconia @ 10-05-2009, 07:59) *
Hej!

Jag har köpt en Kopparhäggmispel i "buskmodell" (billigaste alternativet) och vill uppstamma. kan jag beskära (hårt) nu eller bör jag vänta till JAS?

Mvh // Conny

Det spelar ingen roll när du beskär. Fördelen med att beskära under JAS är att tillväxten har stannat av och du slipper att gå över busken en gång till, så att säja. Dessutom ser du formen bättre när alla blad har slagit ut och allt har växt till sig. Men det där är en smaksak!
Heliconia
Dom nyinköpta plantorna ( två st) är fullt utslagna med löv, men jag tror jag ska tillåta mig exprimentera lite och beskära en hårt redan nu för att främja tillväxten på tre stammar. Den andra plantan väntar jag med att beskära till hösten.

Tack för svaren // Conny
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon