Full version: Bambu
hemmafixarn
Jag har nu inhandlat två krukor med bambo, sorten bimbo.

En planta planterade jag ut i en nygrävd rabatt och en vill jag gärna ha i kruka.
Klarar sig bambu i kruka?

Sedan skulle jag så gärna vilja ha svart bambu, men jag hittar den ingenstans.
Jag bor i Nyköping, man kanske måste ta sig till den kungliga huvudstaden?

Någon som har tips på vad för växter jag mer kan ha i min trädgård,
vill försöka få den lite mer japaninspirerad =)
pebblelake
japanska lönnar tummenupp.gif
MariaS
Stammad japansk lärk, växer själv lite Bonzaii-aktigt.

Lågväxande Magnolia, hör definitivt hemma i en japansk rabatt!

Sen finns många fina perenner som bildar tuvor: alunrot, daggkåpa, hostor(funkior), strutbräken...

Bland gräsen kan du lätt välja mellan, carex, tuvtåtel, blåsvingel, miscantusarna och fler namnsorter av Fragesia-bambun. Panda och Dino är bambusar som blir 4 meter höga, medans Bimbo inte blir mer än 1,5 meter.

Låt fantasin flöda, helt enkelt. Glöm inte någon form av vatten bara. Det är ett måste i en japansk rabatt.

Tips: gräv ner en murarbalja. Lägg en skiva av sträckmetall (fotskrapa) över. Sätt en pump i botten som du leder en slang ifrån upp genom en snygg sten. Täck skivan med stenar och du har en egen stenfontän. vackert och rogivande!
pebblelake
Björnrot tycker jag passar in bra, den har ett "dilligt" utseende.skirt bladverk,sen kan man ju klippa bort blommorna om man vill ha den mer bollformad.
hemmafixarn
Tack för alla svaren.

Mycket av förslagen finns redan i min trädgård, som magnolia, vatten ja osv.
Problemet är nog min planering =)
Tomten är jättestor så allt känns bara utpluttat på olika ställen.
Har nu försökt att få det lite mer ihop sammanhängande och söker därför
efter lite större grejer, ska nog titta på de två andra bambusorterna.
Kanske någon japansk lönn.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon