hemmafixarn
I januari februari klippte jag i min alldeles nya ranka som jag fick i present i somras.

Den växte mycket under sommaren, jag kan inte så mkt om dessa men lät tre grenar
växa till sig efter en spalje.

Så skulle jag som sagt beskära efter nyår eller det hann nog bli februari.

Jag klippte egentligen bara ner små kvistar och blad till de tre grundgrenarna som är nästan två meter.
Nu när det börjar hända något med den är det som att
det bara kommer nytt på nedre delen ca 30cm, resten är rätt torrt vet inte ens om det lever.

Vad ska jag göra, låta den vara eller klippa ner till det som ser levande ut?????
Åsa, mälardalen zon 2
Du beskar vid FEL tid, vinrankor ska klippas INNAN nyår, de månader som gäller brukar vara okt-dec när det gäller vinrankebeskärning.

Avvakta, klipp inte i förvedat nu. Se hur det blir under säsongen. Helt döda partier kan du ta bort på sensommaren, ska du gå in på levande förvedat så klipp i okt-dec.
blomkronan
Klipp inge mera... Vinrankor se döda ut till långt in i juni. Klipper du i den nu så kommer den att blöda, och det tar den stor skada av... Lugn den kommer snart av vakna smile.gif

Man ska beskära vinrankor helst i nov-dec. Januari är lite sent...

Edit: Jag tar vist lång tid på mig att skicka svar... Åsa han innan smile.gif
hemmafixarn
tack snälla ni för svaren,
även om jag visst gjorde fel så känner jag mig nu lugn.

Den överlever ju iallafall =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon