Nickan74
10-05-2009, 08:31
Jag undrar om det funkar att ha en kompost för hushållsavfall vid torpet om man är där mest helger och knappt alls på vintern. Vad behöver man och hur GÖR man?
Kom gärna med råd!
Jag är ganska mycket nybörjare, har haft mitt torp snart 4 år men kan väl dela med mig av mina erfarenheter ändå eftersom jag har kompost som fungerar bra. Nu är jag ju där varje helg nästan året runt men till hösten-vintern kan du säkert låta komposten vila så kan du ju efterkompostera på annan plats och starta om med nytt igen i själva komposten. Jag producerar ganska mycket , jagar och lägger i allt möjligt förutom huhålls och trädgårdsavfall. Har i alla fall bra "fart" i komposten med mycket mask. Min är isolerad och "mussäker" med finmaskigt stålnät i botten och jag har byggt den själv av pallkragar isolerad med gamla liggunderlag i cellplast. Känns mycket bra att lägga ut egen kompost runt buskarna.
Eva 33c
11-05-2009, 21:51
Som steg ett tycker jag du ska höra med kommunen där torpet ligger om de har några speciella önskemål/krav när det gäller behållare mm för just hushållskompost. Många kommuner har lite föreskifter just på detta område. I övrigt tycker jag du ska låna nån bok om kompostering på bibblan. Det är inte särskilt svårt men finns ändå en del saker som kan vara bra att känna till, så slipper man göra misstagen själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.