BjursBerit
efter ha byggt i en kväll och en dag så är mitt växthus snart färdigt.Det som fattas är dörren och fönstret som ska byggas på måndag ska ta ett annat virke till det och det är fortfarande inte inköpt...
men oj vad lycklig jag känner mig, att återigen vara växthus ägare visserligen är det inte lika stort som mitt förra men jag ska ju inte så sååå mycket numera:-)))))))))fast det sa jag ju varenda år förr också...hmmmmmmm

lite bilder på mitt växthusbygge...
jag ska ha stenmjöl både i och runt växthuset ..jag har latmansgrävt...2 lager tidningar och stenmjöl på det.jag kommer bara att i kanterna ta bort grässvålen...

[attachment=34425:v_xthuset_002.jpg]
fredagkväll kom Lena en av tjejerna i "schyssta lökar" för att hjälpa mig med mitt växthusbygge..hon har ju förr ägt florumväxthusföretaget,,så viss vana av växthusbygge har hon..jag har ju bara sett på då min bror och exet byggde mitt förra...så det här blir spännande..viss bygg erfarenhet har jag ju men inte husbygge..

[attachment=34426:v_xthuset_004.jpg]
vi borrade sneda borrhål i sockeln där vi sen slog in 40 cm armeringsjärn...för att förankra växthuset så det står kvar om det skulle blåsa lite,..

[attachment=34428:v_xthuset_006.jpg]

vi gjorde alla ramarna inne i mitt garage för att sen montera fast dom i sockeln
[attachment=34429:v_xthuset_009.jpg]
här håller Lena i första ramen som ska borras fast i sockeln
[attachment=34430:v_xthuset_010.jpg]
nu har vi satt fast alla ramarna och allt passade...jag har valt att göra ett högre växthus än brukligt ..dels för att jag vet att luften blir bättre då ..sen att kunna sätta in mer hyllplan:-))mera växter:-))

[attachment=34432:v_xthuset_014.jpg]
Dag 2 mulet och trist väder..regnet hängde tungt hela dagen för att tillslut börja.. takstolsbygget..ett bygge som blev mycket svårar än vi trott ..dels för att vi inte kunde ställa in sågen som vi ville..vi skulle haft en byggsåg istället..sen var det inte lätt att räkna ut vinkel på nocken..men till slut löste vi det också

[attachment=34433:v_xthuset_015.jpg]
vi har lyft upp takstolarna ...Åsa har kommit och hjälpt oss..sen blev hon kvar hela eftermiddagen och kvällen och hjälpt till..vilken tur man har kompisar som kan bygga

[attachment=34434:v_xthuset_016.jpg]

stagen på ramarna sätt fast..ett mellan varje hål...kan hända att jag måste sätta ett snett också ...

[attachment=34435:v_xthuset_018.jpg]

vi sätter först fast plasten på kortsidorna ..för att allt regnvatten inte ska kunna regna in..sen takplasten över den skarven...

[attachment=34436:v_xthuset_019.jpg]
plasten sätts på på taket..ett större bekymmer än vi räknat med..eftersom själva växthuset är 2,40 cm högt...vi skulle ha satt plasten på takstolarna direkt innan vi lyfte upp dom på taket..efterklokt!!
[attachment=34437:v_xthuset_020.jpg]
här är all plast på ..men dörren och fönstret är inte gjorda...sen ska det klippas bort lite plast men det regnade så vi avbröt jobbet efter att både ha blivit frusna och blöta

[attachment=34438:v_xthuset_021.jpg]

Helen i Piteå Zon 5
Grattis till ditt nya växthus! Tur du har kompisar som kan bygga yes.gif Då är det bara att fylla upp det snart med plantor.
Irene_L
Vad härligt med växthus! Grattis till det fina bygget! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon