Alpiner i Halmstad
Just nu blommar flera spännade växtformer i ett söderfönster.
Visst är blommorna attraktiva för både oss och insekterna. Men vilket syfte har då dessa vårtliknande utskott på bladen?

Fler bilder i vårt album: Krukväxter.
M.v.h. Bernt
Annlo
Hej!

En ren spekulation vore ju att det är vatten samlingar??!! Men å andra sidan så är väl en suckulent en enda stor accumulatortank, eller??

Annlouice i gissar tagen!!! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Titanopsis kanske? En sydafrikansk mesemb är det :-)))

Vårtorna kan vara fönster - såsom Lithops har sina fönster för att filtera in ljus. Jag ahr inte kikar närmre på dem(Titanopsis) men det skulle kunna vara så . Annars är vårtor och knölar mkt bra att skydda sig och anta täckmantel i Naturen så ingen törstig varelse kommer förbi
;-)))
Eva i Skåne
En sån skulle jag INTE vilja ha wink.gif . Tro mig, bilden av dessa vårtor ger mig rysningar unsure.gif
yla
" Ceropegia haygarthii v. distincta. "
den gillade jag jättemycket
tog mej friheten att visa din fina bild här också

kan man få ett frö kanske wub.gif
Alpiner i Halmstad
Va trevligt att vi ibland kan linda tråden vid sida om det vanliga standardsortimentet.
Byter man ut orden "det är" mot "varför" blir odlandet mer utvecklande.

oldwolfie! Vi har samlat på oss några arter av Ceropegia.
Arterna är mycket lätta att sticklingsföröka. Vi har lovat några forummedlemmar sticklingar. Den fina sommaren gjorde att vårt intresse för växterna ute tog överhanden. Det torra vädret gjorde också att några små knappt synliga spindeldjur fick leva ostört under någon månad.
Nu har vi det falska spinnet under kontroll, vi vill inte medverka till att några överlevare sprids vidare. Vi väntar därför med sticklingar till våren.
Sticlingarna är lätta att skicka i ett vanligt kuvert.
M.v.h. Bernt
Visst kan en växt ge rysningar eller stickningar. Men när den blommar så..
Under blomma döljer sig en taggig Notocactus.
Emser
Dags för dagens duma fråga!! biggrin.gif
Kan man spraya kaktusar med bladglans? wacko.gif wink.gif
Ingrid på Västkusten
Ja det kan man - men jag vet itne om de mår särskilt bra av det!

Annars är bladglans på kaktusar bra emot t ex löss - de dör snabbt av det.

Hälsar Ingrid
Susanna
Vilka otroligt fina växter och blommor! rolleyes.gif Jag är mycket imponerad (och avundsjuk också!) rolleyes.gif

Hälsar Susanna
Alpiner i Halmstad
Byt ut ordet imponerad mot stimulerad så har bilderna fyllt en uppgift.
Vi har köpt de flesta för 9.90 kr. Många är 10-15 år. Vi hoppas att de gläder oss livet ut.
M.v.h. Bernt
Annki
Det är väldigt roligt att titta i era album. Man blir väldigt sugen på att överge de traditionella krukväxterna och kasta sig över något helt annat! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon