Hejsan, jag behöver någon att dela min lycka med angående en sak jag upptäckte i morse, så jag tänkte att det här är nog rätt ställe att göra det på! När jag var i Amsterdam för två år sedan köpte jag två rosor på en blommarknad. Det var otroligt dålig kvalité, trettio spänn styck, men jag tänkte att det var värt ett försök. Sen har jag haft dom ett tag, och de har haft mycket sjukdomar, men varit otroligt vackra. I höstas visste jag inte vad jag skulle göra av dem, jag har tidigare haft dom i källaren, men i år tänkte jag att de bara skulle dra dit en massa sjukdomar, så jag bestämde mig för att plantera ut dem i trädgården. Det är mina favorit rosor, men jag kände att jag inte hade något val, de hade fått spinn och en massa saker. Jag bor i Umeå, zon 5. Det har varit några milda vintrar i Umeå nu de senaste åren, så jag tänkte att det möjligen skulle gå bra, men innan jag planterade ut dem så sa jag hejdå. Sen blev vintern otroligt kall, vi hade flera dagar med 27 minusgrader, och en hel månad under 15. Så jag var helt säker på att mina rosor var döda. Men ack!!! Jag gick ut igår för att kika, och titta vad jag upptäckte! Det är hel skumt att de har klarat sig, för det såg inte ut att vara några bra sorter, och jag har aldrig sätt dem i Sverige.
växter 095.jpg
växter 094.jpg
växter 096.jpg Såhär såg en av dem ut förra hösten, fast det syns inte riktigt hur fin den är i verkligheten, den brukar ha flera enorma blommor samtidigt och färgen är verkligen intensiv:

Hälsningar från Judit!