|
Christoffer
10-05-2009, 09:45
Det finnas jordgubbar som ger bär under lång tid och de som ger bär under kort tid. Men vilka ger bär under längst tid? Vilka är godast?
Och hur är det med smultron?
Jag har sett att det finns remonterande jordgubbar och smultron nu. Själv föredrar jag (rent smakmässigt) Smulgubbar, de är dock inte remonternade men mycket goda.
Christoffer
11-05-2009, 00:31
Smulgubbar har jag inte provat än, men det låter som något. Såg att de hade sådana för 19:-/stycket, så det får jag ta och köpa. Visst är det bra med sådana som blommar om och om igen, men det får inte bli på bekostnad av smaken
hallonrosa
11-05-2009, 18:54
Jag tänkte att den här länken kanske kan hjälpa dig eller andra intresserade http://www.blomsterlandet.se/305.aspx?aid=346Själv är jag också lite nyfiken på vilken sort jag ska välja, remonterande verkar ju bra... Men Polka och Korona låter intressanta enligt artikeln, men jag undrar hur lösa jordgubbar smakar? Är det kanske lite liknande smultron?
Ingrid Zon3
11-05-2009, 19:02
Jag gillar mina smulgubbar skarpt. Men så jag vill ha lite i taget att äta färskt, hellre än att sylta och safta och ha sig. Några nyplockade jordgubbar på frukostfilen, då känner jag mig riktigt rik! Det gäller bara att hinna före skatorna som redan nickar menade åt blommorna.
caledonia
11-05-2009, 19:17
Jag blev lite galen, och planterade fyra olika sorter i en gjutjärnsgryta  Jag har Korona, Senga Sengana, Zephyr och Bounty, de får utvärderas efter sommaren  Jag har även en krukjordgubbe, som är den som vaknat tidigast av alla. Plus smultron då. De är också på gång!
Skruttis
12-05-2009, 08:13
Vi har bl a några plantor av jordgubben Ostaria. De första bären är på gång nu och förra året skördade vi de sista jordgubbarna i sista veckan på oktober. De ger enormt mycket bär och jag kan inte klaga på skördetiden heller. De sitter just nu i krukor (frostfritt) på altanen. Enligt mig en väldigt bra och god "gubbe".
hallonrosa
13-05-2009, 17:38
Är det någon som vet hur remonterande funkar i balkonglåda?
heffaklumpen
13-05-2009, 17:45
Säkert en dum fråga, men vad betyder "remonterade"????
hallonrosa
13-05-2009, 20:44
CITAT (heffaklumpen @ 13-05-2009, 18:45)  Säkert en dum fråga, men vad betyder "remonterade"???? Det är inte en dum fråga! Det betyder att jordgubbarna blommar om och får flera bär omgångar, istället för bara en
Skruttis
14-05-2009, 08:31
CITAT (hallonrosa @ 13-05-2009, 18:38)  Är det någon som vet hur remonterande funkar i balkonglåda? Det går alldeles utmärkt.
[font="Comic Sans MS"][/font][size="4"][/size] CITAT (Christoffer @ 10-05-2009, 09:45)  Det finnas jordgubbar som ger bär under lång tid och de som ger bär under kort tid. Men vilka ger bär under längst tid? Vilka är godast?
Och hur är det med smultron? Hej.. vi har sorten Polka o vi tycker de har gett bra med skörd.Stora o goda är de oxå, går bra att frysa in ,mixa o göra saft av och sen bara att äta, de är ju så goda.Smultron känner jag inte till vilka sorter som är bra.
hallonrosa
14-05-2009, 18:35
Tack Skruttis!
Undrar om man ska satsa på gubbar med "stor skörd" eller remonterande... Har ju inte plats för så många på balkong, så remonterande kanske är bäst. Vill såklart ha så mycket jordgubbar som möjligt!
Skruttis
15-05-2009, 07:57
Varsågod Hallonrosa.
Ett tips på hur du ska välja plantor. Hur vill du skörda bären?
Vill du ha alla bär på en gång för att t ex göra sylt, frysa in osv. Ta då en "vanlig" sort.
Vill du kunna använda färska i sallader, nöjesäta, till frukostfilen mm. Välj en remonterande för kontinuerlig skörd.
Även om man kan mixa "vanliga" plantor för längre skörd genom att välja tidiga, medeltidiga osv så tycker jag inte att det verkar rimligt för din del då du har begränsad yta att tillgå.
Våra remonterande plantor ger absolut inte mindre bär än de "vanliga", tvärtom. Under en säsong får vi ut betydligt mer bär från dem än de andra.
Lycka till i odlandet!
Myosotis
15-05-2009, 11:15
Senga Sengana är godast.
hallonrosa
18-05-2009, 15:03
Tack Skruttis  Låter som att det får bli remonterande. Brukar sätta vanliga jordgubbar med ca 10cm mellanrum i blomlådor, funkar det för remonterande eller blir dom större än vanliga? När ungefär brukar dom första bären vara klara att äta? När brukar förresten remonterande jordgubbar dyka upp i affärerna? Jag ska flytta i juli och det känns som att jag vill vänta tills dess... kanske kan man köpa jordgubbsplantor på rea senare i sommar? Är det kanske lika bra? Men jag tycker jordgubbarna brukar försvinna fort, så det kanske inte är möjligt.
Skruttis
20-05-2009, 08:11
Rent spontant så känns det som att det skulle bli lite ont om utrymme för plantorna. Tror i o f s att de kommer att ge skörd i a f även om den kanske blir lite mer sparsam. Kan du tänka dig att tillsätta näring i lådorna vartefter så kanske det är fullt möjligt att det går väldigt bra ändå. Säker är jag inte då våra egna plantor tillåts breda ut sig lite mer. De vi har i kruka har ca 3 liter jord var. Jag råder dig att prova i år så vet du säkert.
När första skörden blir beror på så mycket. Vilken sort du har, sitter de soligt, är våren tidigt mm. Själva har vi några "gubbar" på gång nu. De är fortfarande gröna dock.
Hur det är med tillgång till plantor törs jag inte uttala mig om. Lättast är väl kanske om du kontaktar de butiker som är tilltänkta och fråga vilka sorter de kommer att ha och om de får in plantor kontinuerligt under sommaren. Internetsäljande butiker kan ju också vara ett alternativ.
Myosotis
20-05-2009, 09:16
CITAT (hallonrosa @ 18-05-2009, 16:03)  När ungefär brukar dom första bären vara klara att äta? Åt det första igår. (Senga sengana så klart!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|