mistralwind
Hejs,

Jag hoppas att jag är i rätt avdelning. Har precis blivit medlem, fast jag har läst massor av tips tidigare! En favvisida, absolut! Så, om jag är fel så ber jag om ursäkt i förhand.

Hur som helst, nu börjar det bli dags att ge blommorna lite ny jord och större krukor!
Har använt lite olika slags jordar, senast köpte vi plantagens egen "blomjord med leka". Hade även extra leca i botten på krukorna för extra höjd och bättre dränering (så plantorna inte skulle dränkas...).
Det var ingen höjdare. Jorden torkar ut på en gång, och har tagit livet av ett par plantor. sad.gif

Jag behöver således hjälp! Vad ska jag använda? ska jag skaffa ko/häst/hönsskit och blanda ut med, eller blir det för starkt för inomhusväxter? Det är mest gröna växter, och en och annan blomma.

En av blommorna är blåöga, Exacum affine, som jag köpte för ett par dar sedan. Den blommar nu, är det någon mening att byta jord på den, eller ska man vänta tills den blommat klart? Den står i en väldigt liten kruka, så den ser ut att vilja ha lite mer utrymme.

Tack på förhand! Jag tycker verkligen om växter och blommor, men mina fingrar är inte riktigt gröna.. än! wink.gif
del_21
Hej
Det har hänt mig med. Nu för tiden köper jag helt vanlig blomjord (spelar ingen roll varifrån) och planterar växterna i. De verkar må bättre av att kunna suga vatten från fatet. Växter som gillar lite torrare miljö får vanlig blomjord uppblandat med lecakulor. Ge näring tidigast 4 veckor efter omplantering.
MVH
Malva15
För att växterna skall må bra skall man inte strunta i kvalitén på jorden. Köp inte den billigaste utan satsa på de dyrare. Hasselfors och Simontorp är bäst. flirting.gif
mistralwind
Åkte till Zeta Trädgård vid Kungens Kurva/Segeltorp, bor i närheten. Det var ju en liten pärla, aldrig varit där förut.

Hur som helst, de had Jerle Torfv blomjord. Tänkte att de vet la vad de gör, så jag satsade på det + en påse lecakulor. Får se hur det går =) Jag återkommer med resultat när jag vet mer. Tack för hjälpen!

/ MW.
Bassam
Tack för frågan

Dem är snabb växande växter och du kan vattna när du tycker att de behöver , när blir torkat om det regn inte under lång tid.
H:Bassam
MariaS
JAg sätter ALLT, ute som inneväxter i Hasselfors P-jord. Än har inget dött!
Platinum
Jag använder oftast plantjord till alla mina krukväxter för sånt brukar jag ha hemma i stor mängd, blir det kris köper jag plantjord med leca i mataffären.

Jag har mest kaktusar och suckulenter och när det är utesäsong har jag inte mycket tid för inneblommor, i mitt tycke funkar det bra med sån jord.
Sheridanz
Jag brukar köpa Hasselfors men om det skulle vara nöd så kan det bli billigare jord oxå.
Jag blandar all min jord med Vermikulit och Perlit, mina blommor har fullständigt exploderat sedan jag började blanda upp med detta. Jag tycker alltid föraut att jag haft problem med att jorden blir stenhård, men det är den inte längre. Det bevarar fukten i jorden dessutom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon