Anders_B
10-05-2009, 10:26
Hej.
Vi har nu bott i vårt nya hus i knappt ett år och vi har fyra stycken små träd cirka 2 meter höga.
Förra året såg vi varken blommor eller frukter på dessa små träd men nu detta året har i alla fall ett av dem små ljusgula knoppar.
Bilder finns att se på
min hemsida.
Hoppas att någon här på forumet kan tala om vad det är vi har.
Mvh
Anders
Fågelvägen
10-05-2009, 12:33
Jag hittade inga bilder av träd med ljusgula knoppar på din hemsida. De blomknoppar som syns tycker jag mest liknar plommonblommor. Om du googlar på Prunus hittar du bilder på både plommon och körsbär. Det kan också vara någon prydnadsvariant av Prunus. (Beror lite på hur hungrig eller skönhetsälskande förra ägaren var.) Jag tror du vet säkert vad det är först när träden bär frukt.
Hoppas du inte beskär dem i onödan! Varken plommon eller körsbär gillar det. Någon har tydligen försökt forma träden eller hålla dem låga.
Gossen Ruda
11-05-2009, 12:55
Sista bilden visar väl ett ympställe. Prunus eller vildapel är mitt tips.
Någon sorts prunus, den har ju törnen på grenarna också. Vi har liknande i trädgården, dels en liten som ännu aldrig har satt frukt och dels en stor som sätter små gula "plommon", och jag vet inte vad de är för sorter heller (inte ens den som sätter frukt - det är inget vanligt plommon och jag har inte lyckats få reda på vad det är).
Ingrid Zon3
11-05-2009, 13:13
På tredje bilden uppifrån tycker jag det ser ut som tornar på grenarna. Funderade på slån men den blommar ju på helt bar kvist (inga blad när blommorna är i knopp).
Finns det andra torniga Prunus?
Huggorm
11-05-2009, 13:15
CITAT (Ingrid Zon3 @ 11-05-2009, 14:13)

På tredje bilden uppifrån tycker jag det ser ut som tornar på grenarna. Funderade på slån men den blommar ju på helt bar kvist (inga blad när blommorna är i knopp).
Finns det andra torniga Prunus?
Ja, en del plommonsorter har tornar
Krikon har tornar. Förr sa man alltid, att man skulle ha ett "kriketräd" för att få plommon och körsbär utan pollinerare. Tyvärr är det en gammal landskapsväxt som nästan dött ut, då krikonen har mer kärna än kött. Men de blir faktiskt riktigt goda!
Det är definitivt ett plommon - någon av de vildare sorterna av tornarna att dömma. Att det kommer upp två stammar ur jorden tyder dessutom på att den är rotäkta. En gissning är att det tidigare har funnits ett ympat plommonträd på platsen och att detta är ett rotskott efter den sorten som kommer upp trots att ädelsorten har dött. Det kan också vara någon sorts krikon som har nämnts i tråden tidigare. Smakmässigt kan man gissa att frukterna kanske inte kommer att leva upp till förväntningarna, men man vet aldrig. Förhoppningsvis blir det frukt på den i år av blomknopparna att dömma, men det är ju alltid lite känsligt med pollinering av plommon i och med att de blommar så tidigt att bina knappt har vaknat. Om frukten inte lever upp till förväntningarna så är det ju en ypperlig rotstam att ympa in en ny fin sort i som man tycker om !!
Anders_B
13-05-2009, 11:48
Tack för alla svar, nu när blommorna slagit ut ser också jag att de är vita
När jag själv sökte lite på nätet var jag "rädd" att det var körsbärsplommon som enligt uppgift skall behöva en annan individ av annan sort för att sätta frukt. Och frukt vill man ju ha till att göra vin av.
Går det på något lätt sätt att avgöra om det är körsbärsplommon eller inte?
/anders
Körsbärsplommon är efter vad jag vet ett vanligt underlag till ympning av ädlare sorter som sedan säljs i plantskolorna. Och det står nog många körsbärsplommon i trädgårdarna som inte ger så värst mycket frukt. Jag tycker fortfarande att inympning av någon ädlare sort skulle kunna vara ett bra alternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.