Poyye
Hej
jag har läst att om man sår gräslök själv så kan det ta upp till två-tre år tills man kan skörda riktigt.
Då ska den färska gräslöken som finns på typ Ica vara minst ett eller två år gammal? det låter väldigt konstigt om det är så men nu undrar jag om man kan plantera ut dem som man köper på ica och spara tid?

Tack på förhand
Poyye
Åsa, mälardalen zon 2
Gräslöken på ICA är INTE 2-3 år man har strösslat på massor av fröer på jorden och sedan odlat den i flytande näringslösning i ett växthus med speciallampor. Det är inte meningen att dessa plantor ska ha någon längre livslängd man ska skörda och sedan slänga plantan. Vill du ha en bra gräslökstuva hemma i trädgården och skörda ifrån köp en planta i trädgårdsbutiken istället.
Azur
Jag har testat med ett antal olika snabbköps kruk-krydd-växter, och det går att få dem att ta sig, men det är svårt.
Det stora problemet är att de är vana vid extremt hög luftfuktighet, så de är extremt torkkänsliga. Bäst har det funkat när jag planterat dem i kruka och satt en genomskinlig plastpåse över. Sen får man långsamt avhärda plantan genom att klippa bort först ett hörn, sen det andra hörnet, och sen hela toppen på plastpåsen. Det tar några veckor.

Har lyckats med den metoden med gräslök, timjan, och basilika.

På det där danska trädgårdsprogrammet som går just nu, vet inte vad det heter, så rekommenderade de att man skulle köpa krukodlade kryddväxter från snabbköpet, dela dem, och plantera ut - det var snabbare och enklare än att odla från frö - men jag vet inte om de har tåligare krukodlade växter i sina snabbköp än vi har, för det har aldrig fungerat för mig.
pianja
Jag har två gräslökstuvor som kommer just från ica. Funkade bra för mig. Bara grävde ner dem och vattnade lite. De har stått där i ett par år nu.
vicky-g
2-3 år om man sår frön själv??? Stämmer inte här. Sådde förra våren och fick lite skörd redan förra året. Nu ståtar tuvorna stora och frodiga. Nästan lika kraftiga som den gamla plantan.

Men jag håller med övriga. Plantor köpta i mataffären är lite kinkigare att få fart på. Bättre är de som är odlade för att odlas. smile.gif
Daniel83
Just gräslök från matvaruaffär tycker jag inte alls är svårt att få till att överleva, bara stoppa ner i jorden och på med lite vatten, bruckar bli en jäckla massa gräs snabbt.
Nina K
Håller med, gräslök brukar fungera bra för mig med. Däremot är det betydligt svårare med basilika, och framförallt timjan!
Jag har lyckats med gräslök ett antal gånger, basilika två gånger och timjan - aldrig. Då har jag inte försökt mig på några specialknep, utan bara stoppat ned plantan i planteringsjord och vattnat smile.gif Generellt är det alltid lättare att lyckas med plantorna sommartid då det finns gott om ljus.
Wilmer
Jag har alltid bara sått från krukor från affären, de har växt som tusan. Har samlat ihop efter kräftskivor och liknande där de legat i plastpåsar och murknat ett tag, inga problem. Så lycka till!
160kvm stort hus
VA?!
Jag brukar alltid gräva ner "ica gräslöken" i landet efter jag har ätit den.
Sen efter ett tag kommer det upp nya spröt. Och året efter växer det så det knakar.
Har aldirg haft några som helst problem med affärsgräslök.

Billigt och bra.
noora
Det är mer pyssel med dessa plantor än med plantor från plantskola (som du kan sätta ut direkt), men det är fullt möjligt att hålla liv i dem och sätta ut dem. Jag har planterat både gräslök, timjan, mejram, salvia och citronmeliss från grönsaksdisken ute i trädgården. Efter några månader ser man ingen skillnad på dem och på något som är uppdraget från frö eller köpt i plantbutik.

Eftersom plantorna är uppfödda inomhus är det bra att avhärda dem innan man planterar ut dem. Ställ dem ute några timmar åt gången i början, precis som du avhärdar små fröplantor som har stått inne.

Vattna plantorna generöst i början, de är vana vid mycket vatten och det tar en stund för dem att vänja av sig.

Timjan, oregano, mejram och liknande mår väldigt bra av att toppas kraftigt i början. Jag brukar bara lämna ett bladpar på varje stjälk. Rötterna i den genomblöta krukan är inte i bästa skick och orkar inte alltid hålla hela plantorna vid liv någon längre period, men om du klipper ner dem så klarar de sig bättre.

Dela gärna "plantorna" när du planterar ut dem. I varje kruka finns nämligen mängder med små plantor.

Några av skotten i krukan stryker för det mesta med, men tillräckligt mycket överlever om man gullar lite med dem för att det ska vara värt besväret.
Poyye
Tack alla för svaren jag fick!!! smiley_small_hug.gif

Ska testa att göra som ni säger och se vad som händer smile.gif
Ingrid Zon3
Jag ansluter mig till dem som tycker det är lätt. När jag använt/klippt av så mycket gräslök jag behöver (ibland lite grann och ibland hela plantan kortklippt) gräver jag en grop i trädgården, vattnar och gräver ner innehållet i minikrukan. Och vattnar kanske lite till.
Enligt principen går det så går det. Och det gör det för det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon