StinaR
Borde haft en bild, men försöker beskriva en "växt" vid ett hus vi flyttade till i fjol:

Jag upptäckte på sensommaren att det plötsligt stod "träd" på några ställen där ingenting fanns på våren.
Upp till 3 m höga plantor med bambuliknande stam och gröna blad (storlek och form ungefär som lind fast lite mer rundade, och släta).
Senare kom det också klasar med små vita blommor som doftade.

Växten fällde alla löv till vintern, och kvar står sedan de torra, bruna "bambuliknande" 2-3 meter höga stjälkarna/stammarna som är ca 2 cm tjocka. De är sköra och lätta att bryta bort (precis som vanliga perennstjälkar). Nere vid rötterna skjuter det nu upp nya gröna skott som jag förstår blir nya "träd".

Har aldrig skådat något liknande och inte kunnat finna något på växtlistor och sajter.

Växten uppför sig exakt som en vanlig perenn, men i jätteformat.

Någon som anar vad detta är?

Tomten gränsar till lövskog, bl a bok, och växterna/träden står i gränstrakten till skogen.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå jag känner tyvärr igen den, ett av våra mest svårutrotade ogräs, jätteslide (kallas ibland även fattigmansbambu). Det har bra motståndskraft mot ogräsmedel och rötterna är rejäla och går långt ner i marken vilket gör den svår att gräva bort utan maskiner.
StinaR
Jaså! Tack för svar. Men, den är inte alls i vägen där den är, och jag tycker den är vacker och trevlig smile.gif
Eftersom den inte är nära någon rabatt eller annat "formellt" ställe utan håller till i den vilda backen mot skogen, så tycker jag att den är helt OK. Men förstår att man kanske inte vill ha den i rabatterna.
Huggorm
Visst är dom trevliga smile.gif Håll lite koll på den bara, så den inte börjar vandra med rotutlöpare mot platser där den inte får vara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon