sjöbäcken
Hej!
Vi har haft en slänt som vi bestämde oss för att schakta bort för att få mera plan grämatta. Där i dolde sig fortsättningen på en stenmur! Men tyvärr är den ganska slarvigt staplad och påverkad av schaktmassorna (som var sedan huset byggdes -80) och träd som växt upp ovanpå. Bumlingar och småsten om vartannat....Men vi har bestämt oss för att ändå ha kvar den, och har för dåliga ryggar för att stapla om den, så det blir bara lite justeringplock.... Så tips på vackra växter som kan täcka de fulaste delarna av den vore toppen! Så kan de vackra delarna av den titta fram och resten döljas på ett vackrare sätt! Marken kring är sandjord, vi ska förbättra där också så skriv gärna vilken typ av jord den växten du tipsar om trivs att växa i. Även vackra "mossor" kan vara ett alternativ!
(Upp mot stenmuren kommer det att bli en liten slänt som kommer att planteras med lägre växter.)
Bifogar en bild hur muren ser ut i dagsläget. Brun av jord, men blir nog fin i färgen efter några regn...
Huggorm
Stenmurar och ormbunkar hör ihop tycker jag. Kanske den vilda svenska arten "träjon" skulle passa? Den klarar torra växtplatser också, vilket det kan bli när det är sandjord. Fast den finns väll inte att köpa, så den får man gräva upp i skogen någonstans
Ingrid Zon3
När jag läste murväxter för sandjord tänkte jag på torktåliga solälskare, som saxifraga, nejlikor, karpaterklocka, silverarv, timjan mm.

Men Huggorms tips om ormbunke väcker ju tankar om en mur i helt annat läge.

Hur är vid muren sol, skugga eller mittemellan?
Aqvakul
Ormbunkar och sedum... så småningom kommer förhoppningsvis mossan också...
sjöbäcken
Läget är soligt, men det finns träd utanför muren som ger viss skugga på sena eftermiddagen.
mojan
Jag har sett murar där det växer fullt med styvmorsviol på våren/försommaren. Mycket vackert!
Wilmer
Murklocka är lite skirare men vacker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon