Har två bollpilar som börjar spricka i stammen från stället där de är kapade. Vet inte hur gamla de är men trädgården är från -49 men jag tror inte pilarna varit där hela tiden. Vad kan jag göra? De ser friska ut ännu (dvs börjar bli gröna nu, bor i norra sverige så vi har just börjat se lite färger i naturen). Tar tacksamt emot tips på åtgärd eller måste jag bara "gilla läget" och göra ny layout av trädgården med tanke på de "döende" pilarna?
/MetaN
Fågelvägen
10-05-2009, 12:18
En bild vore bra! Är du säker på att de är bollpilar? De brukar inte vara kapade, utan växer naturligt i bollform. Kanske någon annan sorts pil som förra ägaren försökt hamla?
Uttryckte mig slarvigt men det börjar spricka från stället där grenarna går ut ifrån där "stammen" slutar och trädet blir grova grenar har den ena spruckit ner till ca ½ meter över marken och den andra något mindre. Vi har haft mycket snö i vinter så det kan ha påverkat tyngden på kronan men det har inte gått av några stora grenar så det verkar inte varit jättetungt. Brukar rensa klykorna från löv etc så det inte skall ligga och bli fuktigt men i år var det "murket" långt ner men kronan är grön och fin ännu
/Margareta
Gossen Ruda
11-05-2009, 12:51
Generellt sett brukar inte Salix-arter bli så gamla, dom ruttnar innifrån. Han man kapat grenar och annat så är det ännu värre för motståndskraften mot röta är dålig. Inte så att dom dör direkt, dom kan klara sig länge med ruttet innanmäte. Har stammen spruckit så är det en perfekt inkörsport för röta.
Det är nog det som hänt för jag var och "krafsade" i sprickan igår och det var rätt "mullrikt". Får spänna ihop stammen tillvintern så de inte delar sig och så får vi se hur länge de överlever. En anledning så god som någon att få drömma nya drömmar om trädgården, även om jag på något sätt gillar dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.