Gunilla T
[attachment=34463:DSCN07210001.JPG] [attachment=34462:DSCN07170001.JPG]

Klart, färdigt med en ny surjordsbädd. Växterna som planterats är Pieris japonica "Cupido"- Rhododendron "Koichiro Wada" - Rhododendron "Yaku Angel" - Acer palmatun "Orange Dream" samt en liten weymouthtall Pinus strobus "Krugers Lilliput:
Egorina
Åh, så fint ni har gjort 000.gif ! Och vilket jättejobb det måste ha varit, jag lyfter på hatten.
anne-li i olofstorp
Sååååå snyggt! bravo.gif
Danne031
Tjusigt! 000.gif
tepa
Superfint !!!

Mvh Tepa
Fågelvägen
Fantastiskt vackert, Gunilla! Och du har haft svalt och skönt väder för dylikt jobb. Lycka till med plantorna!
Gunilla T
Tack, tack - ja vädret har varit lagom kyligt ett tag, brrrr. Några fler plantor skall kanske till, möjligen ljung men har inte hittat några jag vill ha ännu. Jag är en sådan som inte vill ha marken täckt med för mycket växtlighet, vill att varje växt ska få komma till sin rätt och synas i all sin prakt.

Jag borde sluta utvidga men det är ju det roligaste - trädgården börjar bli stor och kräver mycket jobb för att hålla den som jag vill ha den, men svårt att sluta med något som blivit beroendeframkallande whist.gif
Fny
fantastiskt snyggt! Det är ungefär den där stilen jag också skulle vilja ha på min trädgård...
Solstorm
Oj, så tjusigt!
Sussie F-Flower
Åhh, Herregud!!!!
Jag känner mig stum av beundran!!!! Så otroligt vackert du har gjort Gunilla!

Fast jag är nog mer imponerad över helheten mer än "bara" surjordsrabatten... flirting.gif shy.gif

Jag vill också ha lite av den stilen men hur och var i hela friden ska man börja...??? dunno.gif confused.gif

Gunilla T
thanks.gif glad att någon annan gillar det jag gjort!

"Var skall man börja" bra fråga, kan berätta hur jag gjorde och som jag verkligen inte rekommenderar.

Vi bor i skogen, köpte en jordbruksfastighet här ute i naturen där det i princip inte fanns något annat en sten och skog. Jag började plantera planlöst här och där, runt stenar som de flesta gör. Ingenting blev vackert, det mesta försvann i våra stora tomt och det blev inget enhetligt. Det mesta är borttaget nu, rabatterna runt huset är väck men det finns en del kvar, tyvärr, som skall bort så småningom.

Köpte plantor innan jag hade rabatter och puttade ner där det fanns plats, idag gör jag tvärtom. Gör ofta rabatter på hösten och hinner då fundera över vilken växtlighet som lämpar sig.

Planterade alldeles för tätt, idag när jag planterar förväntar jag mig att rabatten blir vacker om några år. Dethär med snabbväxande, vackert blommande hela sommaren och en tjusig höstfärg är inget jag letar efter. Trädgård är tålamod framförallt.

Jag försöker få till en helhet och använder inte för många olika material, torv och natursten som binder ihop trädgården räcker gott för mig. På ett ställe under en sittplats har vi lagt tumlad sten men det är det enda.

Jag letar inte enbart efter vackert blommande växter - en växt skall ha något mera eftersom blomningen varar så kort tid. Vill man ha blommor så är det bra att plantera mera dämpande och neutrala blommor också för att det inte skall bli plåttrigt. T.ex. hostor och jättedaggkåpa, vackra växter hela säsongen och inte skrikiga.

Och så dethär med strukturer som kanske är det svåraste av allt - vår hjärna är "vän av ordning" alltså raka linjer - perfekta rundlar eller så radar vi, snyggt och prydligt. Jag tvingar mig att tänka precis tvärtom, stenar som faller in i rabatten, olika höjder, så osymmetriskt som möjligt - ger mera liv och spänning i trädgården. Stora stenar blir alltid vackrare, småsten ser plåttrigt ut. Men det finns ju gränser för vilka stenar som är hanterbara.

Jag gör ett grundligt underarbete för att undvika problem framöver - en sak har jag lärt mig och det är att det aldrig lönar sig att fuska i trädgården. Rensar inte speciellt mycket ogräs, bara det sedavanliga fröogräset som kommer på våren men har man bra jord så är det enkelt att rafsa bort med en kultivator när solen skiner.

I motsats till många andra gillar jag att få en glimt av jorden mellan plantorna, det gör det också lätt att sköta. Tycker om vackra trädstammar och barrväxter så jag vill ogärna ha andra växter som klänger på dessa.

Man måste ju börja någonstans men inte för mycket i början - systematiskt - det växer fram så småningom.

Ja, dethär är mina tankar och erfarenheter och det finns hur många sätt som helst att skapa trädgårdar och hur många smakriktningar som helst och inget är ju fel - alla hittar nog sin egen speciella stil så småningom - "learning by doing"

Du är välkommen Sussie om du någon gång finns i närheten!

Ullet
Mycket, mycket snyggt! Jag som har plan gammal åkermark med full insyn och inte en sten så långt ögat kan nå i princip, är fullkomligt slagen över att få en trädgård med uppvuxna träd och stenpartier, något jag verkligen vill ha. smile.gif Men man får inte allt här i världen. biggrin.gif
Väldigt fint måste jag säga än en gång!
malin72
ojoj vad vackert!!!! bravo.gif helheten var verkligen jätte snygg!!!
Sussie F-Flower
CITAT (Gunilla T @ 13-05-2009, 10:45) *
Ja, dethär är mina tankar och erfarenheter och det finns hur många sätt som helst att skapa trädgårdar och hur många smakriktningar som helst och inget är ju fel - alla hittar nog sin egen speciella stil så småningom - "learning by doing"

Du är välkommen Sussie om du någon gång finns i närheten!

Tack Gunilla, det ska jag verkligen ha i åtanke. smiley_small_hug.gif
Vilka bra tips du ger. Förstår ju naturligtvis att det är ett mångårigt projekt, föresten, en trädgård blir ju aldrig "färdig" för man vill ju alltid göra någon förändring eller skapa något som kompletterar det övriga.
Fågelvägen
Jättekloka trädgårdstankar Gunilla! Detdär med asymmetri tycker jag också är viktigt. Naturen lägger varken stenar eller plantor i rader.
Ett planeringsknep som jag ofta använder: i skymningen går jag runt och funderar. Då ser man de stora linjerna i trädgården och känslan av rum och rymd blir tydligare. (Det har jag nämnt tidigare här i odla.) Det hjälper en att bygga upp trädgården så som Gunilla gör.
Gunilla T
CITAT (Fågelvägen @ 15-05-2009, 14:15) *
Ett planeringsknep som jag ofta använder: i skymningen går jag runt och funderar. Då ser man de stora linjerna i trädgården och känslan av rum och rymd blir tydligare. (Det har jag nämnt tidigare här i odla.)

smile.gif ...jag gör likadant, brukar sitta på en sten och filosofera och så växer bilderna fram....
Helen i Piteå Zon 5
Supersnyggt!
lislena
Jätte fint tummenupp.gif
amaira
Imponerande! Så underbart vackert!

Tycker om ditt sätt att tänka (men är inte själv så bra på sådant tänk - eller snarare, prioriterar inte trädgården i mitt liv, men blir onekligen inspirerad)
blomkronan
Gunilla T. Jag beundrar ditt arbete i trädgården tummenupp.gif Du har fått det så fint under alla år... hur många år har det tagit? Ditt tänk är så bra, det är svårt att tänka som du... man gör gärna raka linjer blush.gif men det blir ju så mycket naturligare och rummen i trädgården blir så mycket "skönare" om man leker med "linjerna"
renate
Otroligt fint du har gjort i din trädgård.Ditt sätt att tänker skaper harmoni i trädgården.Jag är imponerat och liiiite avis.Jag har bara en liten torvrabatt och ett parti som jag kallar för lund,den är fortfarande i uppbyggnad.Ditt sätt att förbereda rabatterna är värd att ta efter.Jag brukar numera ochså gräver mina rabatter på hösten,ibland blir det även plantering (rosor) men torvrabatten grävde jag ut och planterade på våren.Nu har jag gjord den största delen av min trädgård till rosenträdgård.
Pote2illa
[size="3"][/size]Så vackert! Skulle du kunna tänka dig ett par amerikanska blåbär som utyllnad. Du hade ju funderingar på ev komplettering. God fortsättning önskas arbetsmyran. bravo.gif
Gunilla T
Tack, tack - ja, någon växt till blir det nog men det är ingen brådska. Rhoddisarna kommer ju att växa till sig och förhoppningsvis också japanska lönnen - om den överlever. Jag gillar ljung och det finns fantastiskt fina sorter av ljung, både vårblommande och höstblommande.
Yvonne Holmgren
Fantastiskt vackert!! Nu fick jag en massa idéer om hur jag kan göra med min "hopplösa" del av tomten ute vid stugan. Den är nu övervuxen med en massa ogräs där inte klippan tittar fram.
Tack!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon